Європейські вчені повідомили про результати найвидатнішою на сьогоднішній момент спроби виявлення квантування простору

У разі успіху це відкриття допомогло б у побудові «фізики поза Ейнштейна». Але й негативний результат здатний розповісти фахівцям про що. Для проведення обчислень група фізиків з Франції, Італії та Іспанії скористалася даними з
європейського космічного телескопа Integral, а саме — його зйомкою гамма-спалах GRB 041219A, що сталася у 2004 році.

Згідно з розрахунками, зерна простору, якщо вони існують, не повинні впливати на поляризацію проходять променів. І вплив це тим помітніше, чим інтенсивніше випромінювання і чим більша відстань йому довелося пройти. GRB 041219A увійшла в 1% найяскравіших гамма-спалахів, серед всіх спійманих людьми. А відстань до джерела склала, щонайменше, 300 мільйонів світлових років. Це був дуже вдалий випадок, який дозволив перевірити існуючі уявлення.

Потрібно додати, що ступінь впливу квантування простору на що проходить світло залежить ще і від розмірів самого зерна, тому параметри далекій спалаху здатні вказати на цю величину або хоча б її порядок.

Вчені вже робили спроби знайти зерна простору, декодуючи світло далеких гамма-спалахів. Але нинішнє спостереження «Інтеграл» було в 10 тисяч разів більш точним, ніж всі попередні досліди такого плану.

Аналіз показав — якщо зернистість простору взагалі існує, то вона повинна бути на рівні 10-48 метрів або менше.

Між тим, квантування простору — одна з умов на шляху об’єднання квантової механіки і загальної теорії відносності. Відбулося відкриття відправляє в кошик деякі варіанти теорій петлевий квантової гравітації і струн, які претендують на побудову теорії всього. Адже вчені вважали, що поперечник зерна простору або мінімально можлива довжина в природі — це не що інше, як планковская довжина (1,6 × 10-35 метра). Тепер виходить, що вони помилилися на багато порядків.

(Деталі нової роботи можна знайти у статті в Physical Review D).