Щоб відкрити нову планету, просто скористайтеся теорією відносності

Альберт Ейнштейн допоміг Міжнародній команді астрономів знайти гарячий Юпітер, який знаходиться у 2000 світлових роках від Землі. Це був перший випадок в історії, коли теорія відносності допомогла знайти іншу планету.

Зазвичай астрономи використовують транзитний метод виявлення екзопланет (планет за межами Сонячної системи). Цей метод заснований на спостереженні за проходженням планети на тлі зірки. Існує так само метод періодичних пульсацій, що дозволяє виміряти регулярність імпульсів об’єктів.

Кеплер 76b обертається по еліпсоїдній орбіті навколо жовто-білої зірки типу F, розташованої в 2000 світлових роках від Землі в сузір’ї Лебедя. Якщо дивитися з Землі, то видно (і це показано на картинці), що рухаючись по такій траєкторії, планета заходить за краї зірки і тому відображає частину її світла.

Нова технологія BEER заснована на теорії відносності Ейнштейна. Ефект, званий «випромінюванням» (або «ефектом Доплера»), виникає, коли яскравість зірки збільшується в міру наближення до Землі і зменшується по мірі її віддалення. Рух відбувається за рахунок сили тяжіння (звідси докази присутності планети). Яскравість зірки забезпечують легкі частинки, фотони, які накопичуються за рахунок енергії.

Сила гравітації різних планет змушує зірку обертатися по еліпсоїдній орбіті, а, значить, щільніше наблизитися до Землі і яскравіше світитися. І, як наслідок, планета відображає частину виявленої зірки.

Саме ці умови і формують технологію BEER, яка, розвиваючись, допоможе астрономам знайти нові небесні тіла подібні до Землі. На жаль, вона не може бути використана для пошуку невеликих, розміром із Землю, об’єктів (принаймні, за допомогою сучасних технологій).

Астрономи університету Тель-Авіва і Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики (CFA) використовували формулу BEER, щоб знайти планету Ейнштейна, яка більш формально називається Kepler-76b. Вона приблизно на 25% більша і в два рази важча, ніж Юпітер. Тому її можна назвати «гарячий» Юпітер.

One thought on “Щоб відкрити нову планету, просто скористайтеся теорією відносності