Фізики, що працюють на детекторі D0 коллайдера Теватрон (США), не виявили ознак існування невідомої частинки, які були раніше помічені їх колегами з допомогою другого детектора прискорювача – детектора CDF, повідомляє видання Fermilab Today.

У колайдері, розташованому в Національній лабораторії імені Фермі, вчені за допомогою спеціальних детекторів фіксують результати зіткнення зустрічних пучків частинок – протонів і антипротонів, в результаті яких народжується безліч інших частинок, в числі яких можуть бути і нові.

Рис. 1. Відхилення кількості подій народження
W-бозонів від передбаченого теорією.

Наукова група, що працює на одному з двох детекторів Теватрон, детекторі CDF, у квітні офіційно оголосила, що в даних про зіткнення, в результаті яких народжуються W-бозони (частинки-переносники слабкої взаємодії) і струменя адронів (часток, що складаються з кварків), вони виявили несподіваний пік, не передбачений загальноприйнятою теорією – Стандартною моделлю.

На графіку співвідношення кількості подій, зафіксованих детектором, і маси, крім піку, відповідного W-бозона, вони виявили ще один пік, відповідний масі 140 гігаелектронвольт на швидкість світла в квадраті (фізики вимірюють маси частинок в одиницях енергії – электронвольтах – ґрунтуючись на відомій формулі Ейнштейна, E=mc2).

При цьому статистична значимість цих даних виявилася дуже високою – 3,2 сигма. Це означає, що випадково така подія могло спостерігатися з ймовірністю 1 до 1375. Разом з тим, для того, щоб говорити про відкриття, фізикам потрібно отримати значимість у 5 сигма. В кінці травня CDF перевірила цей ефект на більшій кількості даних, в результаті чого статистична значимість ефекту статистична значимість ефекту склала 4,8 сигма.

Однак тепер наукова група, що працює на детекторі D0 на Теватроні, заявила, що в процесі незалежної перевірки результатів CDF, загадковий ефект виявлений не був.

Рис. 2. Дані детектора D0 по народженню W-бозонів і адронных струменів, очікуваний, але не виявлений пік позначений пунктиром.

«Наші дані для зіткнень, які призводять до появи W-бозонів і адронных струменів знаходяться в згоді з передбаченнями Стандартної моделі. Ми перевірили близько двох сотень трильйонів зіткнень частинок і не побачили того надлишку, про який повідомляла CDF», – заявив представник колаборації D0 Дмитро Денисов.

За останні 10 років вчені з CDF і D0 опублікували понад 500 незалежних вимірювань різних процесів у сфері фізики елементарних частинок. Результати сходилися більш ніж на 99%, проте в окремих випадках дані розходилися.

Тепер, коли незалежна перевірка результату CDF виконана, ученим належить з’ясувати причини розбіжності результатів двох експериментів.

Директор Лабораторії імені Фермі Бенкет Оддон (Pier Oddone) та учасники обох колаборацій погодилися створити спеціальну групу, яка проведе аналіз обох експериментів.