Фізики переміщували фотони з різних джерел світла

Британські фізики вперше змогли заплутати два фотона, випущених з принципово різних джерел світла, і змусити їх переміщуватися, йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature Communications.

Квантова телепортація була вперше описана на теоретичному рівні в 1993 році групою фізиків під керівництвом Чарльза Бенетта. За їх ідеї, атоми або фотони можуть обмінюватися інформацією на якому завгодно відстані у тому випадку, якщо вони були «заплутані» на квантовому рівні.

Для здійснення цього процесу необхідний звичайний канал зв’язку, без якого ми не можемо прочитати стан заплутаних часток, з-за чого таку «телепортацію» для передачі даних на астрономічні відстані.

Марк Стівенсон з Дослідницького центру компанії Toshiba в Кембриджі (Великобританія) і його колеги вивчали пари «заплутаних» фотонів, частина яких була испущена лазером, а інша — особливим світлодіодом на базі квантової точки.

За словами фізиків, їм вдалося зробити це завдяки «незбалансованого» расщепителю променя, який дозволяв путати фотони, чиї властивості могли відрізнятися в сотні разів.

Вивчаючи властивості цих пар фотонів, група Стівенсона звернула увагу на те, що її конфігурація дозволяла здійснити квантову телепортацію між ними, обмінюючись інформацією про поляризації частинок. Вчені модифікували свою експериментальну установку і перевірили це припущення.

Навіть при самій «незручною» поляризації фотонів, фізикам вдалося телепортувати квантовий стан майже в 70% випадків. Завдяки цьому досліди Стівенсона і його колег можна визнати першим випадком, коли вченим вдалося зв’язати два різнорідних фотона і змусити їх обмінюватися квантової інформацією.

Саме по собі це відкриття не несе ніяких практичних застосувань, проте воно відкриває дорогу для створення приладів, здатних передавати інформацію між «сегментами» квантових мереж.

Це збільшить дальність і надійність передачі зашифрованої інформації, підсумовують автори статті.