Фізики з Віденського університету вперше реалізували на практиці парадокс, описаний Ашером Пересом

Суть парадокса полягає в тому, що на стану заплутаних часток “впливають” рішення з майбутнього.

Квантові стани частинок на відміну від їх класичних аналогів мають імовірнісну природу. Це означає, що, якщо у такої частинки було два класичних стану, то її квантовий стан може бути суперпозицією двох. Тобто, при вимірюванні з деякою ймовірністю p виходитиме один стан і з імовірністю 1-p – інше. Заплутаними називаються частинки, у яких стану знаходяться в суперпозиції. Це означає, що вимірювання стану однієї, однозначно визначає стан другої частинки.

Суть експерименту, який був реалізований у новій роботі, полягає в наступному. Спочатку беруться дві пари заплутаних фотонів і діляться між трьома учасниками експерименту – Віктором, Бобом і Алісою. Віктор залишає собі по одному фотону з кожної пари, а решта розсилає Бобу і Алісі. Після цього останні виконують вимірювання станів фотонів, позбавляючи їх, в деякому сенсі, квантових властивостей. Учасники експерименту навіть, при бажанні, можуть потім позбутися від цих частинок.

Разом з тим, який тип кореляції (взаємозв’язку) між фотонами – класичний або квантовий, тобто заплутаний, – можна визначити тільки після того, як Віктор вирішить, що йому робити з його фотонами. Він може їх виміряти окремо, а може заплутати. Таким чином, за словами вчених, в деякому сенсі квантова механіка здатна імітувати вплив з майбутнього”. Сам Перес пояснював цей парадокс тим, що, поки Віктор не виконав вимірювання, фотонам Боба і Аліси просто не можна привласнити коректно визначені квантові стани.

Природа квантовомеханических об’єктів дозволяє фізикам проробляти безліч незвичайних речей. Наприклад, існує поняття квантової телепортації. Під цим терміном мається на увазі передача квантового, тобто “невизначеного” стану об’єкта. Для здійснення цього процесу потрібно класичний канал зв’язку, тому телепортація відбувається, взагалі кажучи, не “миттєво”.

Стаття вчених з’явилася в журналі Nature Physics, а її препринт доступний на сайті arXiv.org.