Фізики запропонували теорію фононів для випадку, коли матерія має дві компоненти – тверду і сверхтекучую

Стаття вчених з’явилася в журналі Physical Review C, а її короткий виклад наводиться на сайті Американського фізичного товариства.

Прикладом розглянутого вченими випадку може служити внутрішня (близько кілометра глибиною) частину кори нейтронної зірки. Відомо, що вона являє собою «тверде тіло» – кристалічну решітку з іонізованих ядер, занурену в сверхтекучую нейтронну «рідина».

Вченим вдалося встановити, що коливання решітки (їх квантами звичайному матеріалі є фонони), взаємопов’язані з нейтроно-протонним взаємодією всередині рідини. На думку вчених, відкриття допоможе в описі структури кори нейтронних зірок, а також її реакції на різного роду обурення.

Зокрема, вважається, що саме обурення кори нейтронних зірок – свого роду звездотрясения – відповідальні за особливо потужні енергетичні викиди в космосі. Причиною таких коливань є нестійкість стану об’єкта.

Нейтронна зірка відноситься до класу так званих компактних об’єктів. Ці об’єкти утворюються на завершальному етапі еволюції зірок – коли сили всередині світила не можуть підтримувати рівновагу, відбувається колапс, який, залежно від маси зірки, призводить до формування нейтронної зорі чи чорної діри.

Результати досліджень опубліковані в статті:

Vincenzo Cirigliano, Sanjay Reddy, and Rishi Sharma Low-energy theory for superfluid and solid matter and its application to the neutron star crust. – Phys. Rev. – 2011. – C84. – 045809[13 pages].

lenta.ru