Фізики виявили свідоцтва того, що мюонні нейтрино можуть перетворюватися в електронні

Фізики, що аналізують дані, зібрані нейтринным детектором T2K в Японії, виявили свідоцтва того, що мюонні нейтрино можуть перетворюватися в електронні. Досі вчені не спостерігали цей тип перетворень. Про результати роботи пише портал Nature News.

Нейтрино – це дуже легкі елементарні частинки, які беруть участь у двох із чотирьох фундаментальних фізичних взаємодій – слабкому і гравітаційному. Нейтрино практично не взаємодіють з іншими типами речовини, тому їх важко вивчати. Тим не менш, на сьогоднішній день вченим відомо, що нейтрино діляться на три типи – електронні, мюонні і тау-нейтрино, і, принаймні, між деякими з цих типів можливі переходи (тобто нейтрино одного типу можуть перетворюватися в нейтрино іншого типу – цей процес отримав назву осциляцій).

В ході експерименту вчені на прискорювачі J-PARC (Japan Proton Accelerator Research Complex) в Токаї отримували мюонні нейтрино, посилаючи високоенергетичний пучок протонів у графітову мішень. Ці нейтрино потім направлялися на величезний детектор Super-K, який знаходиться за 295 кілометрів від J-PARC цинкової шахті Камиока на глибині в один кілометр. Вчені аналізували дані, зібрані детектором в період з січня 2010 року по 11 березня 2011 року, коли прискорювач в Токаї був виключений із-за землетрусу.

У загальній складності детектор Super-K зареєстрував 88 подій, відповідних виявлення нейтрино, і шість з них з високою ймовірністю відповідали виявлення електронних нейтрино. Ці дані наводить портал Interactions.org. Статистичні оцінки передбачають, що близько 1,5 подій можуть представляти собою випадковий шум досяг детектора, але навіть з урахуванням цього, ймовірність виявлення детектором саме електронних нейтрино становить 99,3 відсотка.

Нові дані допоможуть вченим досліджувати питання про те, чи однакові властивості нейтрино і антинейтрино – вивчивши осциляції останніх, фізики можуть порівняти їх частоту з частотою осциляцій “звичайних” нейтрино. Ця інформація, в свою чергу, необхідна фахівцям для того, щоб пояснити, чому в спостережуваної Всесвіту практично немає антиматерії, хоча в ході Великого вибуху було створено рівну кількість цих двох типів матерії.

Neutrino experiments could test matter-antimatter symmetry – Nature News, 15.06.2011