У присутності потужного магнітного поля вакуум перетворюється в метаматеріал

Американський фізик Ігор Смолянінов з Університету Меріленда показав, що в присутності потужного магнітного поля вакуум перетворюється в метаматеріал. Стаття науковця поки що не прийнята до публікації, проте її препринт доступний на сайті arXiv.org.

На початку 2011 року російський вчений Максим Чорнодуб виявив, що в присутності сильного магнітного поля (близько 1016 тесла) з віртуальних частинок квантового вакууму утворюються відносно стабільні ро-мезони, які мають зарядом і рухаються під впливом магнітного поля без опору.

В рамках нового дослідження Ігор Смолянінов, відомий у світі своїм оригінальним роботам, які вивчають можливості моделювання феноменів загальної теорії відносності і квантової механіки за допомогою метаматеріалів, продовжив роботу Чернодуба. Зокрема, він вивчив електромагнітні властивості вакууму в подібному стані.

Як виявилося, тензор діелектричної проникності вакууму – математичний об’єкт, що описує його електричні властивості – володіє деякими специфічними властивостями, характерними для відповідного тензора так званих гіперболічних метаматеріалів. Зокрема, низькочастотні фотони в такому вакуумі при постійному магнітному полі ведуть себе так, як якщо б одна з просторових координат (вздовж якої спрямовано магнітне поле) була б часом.

На думку Смолянінова, настільки сильне магнітне поле цілком могло існувати на ранніх етапах розвитку Всесвіту. В результаті описаний ефект повинен був залишити сліди в реліктовому випромінюванні. Разом з тим, які саме сліди і наскільки реально їх виявити за допомогою сучасного обладнання, не уточнюється.

У 2009 році вченим за допомогою метаматеріалів вдалося створити в лабораторії мікрохвильову «чорну діру» – систему, яка поглинає випромінювання відповідного діапазону частот.