У нижніх шарах сонячної корони квазіперіодичні хвилі, які рухаються зі швидкістю до 2000 кілометрів в секунду

Космічна обсерваторія сонячної динаміки НАСА (SDO) виявила в нижніх шарах сонячної корони квазіперіодичні хвилі, які рухаються зі швидкістю до 2000 кілометрів в секунду. Ці спостереження вперше однозначно свідчать про існування магнитозвуковых хвиль, що поширюються на таких величезних швидкостях.

Відкриття має велике значення, оскільки раніше невивчені надшвидкісні хвилі, судячи з усього, мають відношення до сонячних спалахів, які впливають на клімат Землі.

Вченим добре відомо, що гаряча плазма в сонячній короні коливається і виробляє поширюються хвилі, схожі на брижі від кинутого у воду каменя. Теорії та комп’ютерні моделі передбачали існування повільних і швидких хвиль. Перші добре видно і активно вивчаються сонячними космічними обсерваторіями, а от швидкі зняти не вдавалося, оскільки камери сонячних обсерваторій не могли знімати з високою швидкістю. Космічної обсерваторії SDO вдалося зробити це з допомогою камери AIA з високим тимчасовим і просторовим дозволом. AIA має високу чутливість в діапазоні екстремального ультрафіолету і може кожні 12 секунд робити фотографії сонячної корони з масштабом аж до 1100 км і експозицією в 0,1-2 секунди. Завдяки цьому SDO вдалося вперше зняти надшвидкісне “цунамі” на поверхні Сонця.

Знімок сонячної хвилі, зроблений обсерваторії SDO

Хвилі, як правило, рухаються послідовно, дугоподібними фронтами з різною інтенсивністю. Вони виходять від центру сонячного спалаху (викид корональної маси) і поширюються уздовж воронки корональних петель. Швидкі хвилі мають швидкість 1000-2000 км/сек і існують 30-200 секунд. Довжина хвиль величезна: 100-200 тис. км.

Судячи з усього, надшвидкісні хвилі для Сонця – це звичайне явище, яке тісно пов’язане з спалахами (оскільки іноді хвилі пульсують на схожих з ними частотах). На думку вчених, швидкі хвилі відповідальні за багато фундаментальні, але поки невивчені процеси на Сонці, наприклад, за нагрівання корони до мільйонів градусів і прискорення сонячного вітру, який викликає віддалені виверження і перенесення енергії між різними частинами атмосфери.

Вивчення сонячних хвиль з допомогою безпосередніх спостережень є ключем до розуміння фізики цих процесів і має важливе значення для визначення впливу Сонця на навколоземний космічний простір і земну природу.