Учені, що працюють на Великому адронному колайдері, виявили нову частинку – варіант вже відомої “чі”

Фізики, що працюють на Великому адронному колайдері (LHC), поки не можуть похвалитися тим, що в змозі спостерігати за “найголовнішої” частинкою сучасності – бозоном Хіггса. Однак не можна сказати, що нових частинок на цьому суперколлайдер так і не знайшли, – вже є як мінімум одна.

Назвали її Чі б (3П) або Chi_b (3P). Виявили її в треках, спостережуваних на детекторі “Атлас”.

Частка, хоч і абсолютно нова, являє собою енергетично більш збуджений варіант вже відомої частки “чи”. Як пояснює професор Роджер Джонс з Університету Ланкастера у Великобританії, який працює в колаборації “Атлас”, вона складається з зачарованого кварка і зачарованої антикварка. Про цій частці фізики говорили вже давно, але побачити її вдалося лише зараз.

“Ця частинка цікава тими силами, якими зв’язуються між собою ці два кварка. Ці сили є прояв сильної взаємодії, того самого, яке пов’язує в атомному ядрі протони і нейтрони. Чим більше ми дізнаємося про сильній взаємодії, тим зрозуміліше стає нам картина, яку ми спостерігаємо в треках частинок, що виникають після зіткнення двох протонів, а це досі дуже дивна картина”, – говорять вчені.

Енді Чизхолм, студент з Бірмінгема, який брав участь в аналізі, який привів до відкриття нової частинки, дуже задоволений результатом. “Аналізувати мільярди зіткнень на LHC шалено захоплююче, – говорить він. – Там у потенціалі приховані самі цікаві речі, і нам дуже пощастило, що нам вдалося нам в потрібний час подивитися в потрібне місце і побачити, те, що ми побачили”.

Словом, фізики сходяться на думці, що нова частинка – є одне з перших проявів того, що називається “новою фізикою”, що відкривається вченим завдяки суперколлайдеру. Поки, правда, вона підтверджує давно вже не нові передбачення.