Учені, що працюють з космічним інфрачервоним телескопом WISE кажуть про виявлення нового класу звездоподобных об’єктів, які є найбільш холодними серед своїх аналогів

Температура подібних “недо-зірок” приблизно відповідає температурі тіла людини. Астрономи говорять, що полювали за подібними “темними кулями” близько десяти років, але безуспішно. Зараз їм вдалося виявити такі об’єкти, названі Y-карликами (Y Dwarf). Найближчим до нас тепле космічне тіло Y-карлика розташоване порівняно недалеко від Сонця – приблизно в 40 світлових роках від нас. Виявити об’єкт вдалося саме завдяки тому незначному обсязі тепла, що виділяє об’єкт. Цього виявилося достатньо, щоб інфрачервоні сенсори WISE зафіксували “недо-зірку”.

“WISE сканував все небо в пошуках таких і їм подібних об’єктів. За рахунок надчутливого інфрачервоного зору, йому вдалося зафіксувати незначне теплове випромінювання”, – говорить Джон Морзе, директор астрофізичного підрозділу НАСА. За його словами, спостерігати такі об’єкти можна тільки з космосу і тільки в інфрачервоному спектрі, тоді як з Землі в звичайні телескопи їх просто не видно.

Вчений каже, що серед усіх карликових зірок Y-карлики є самими холодними. Найчастіше карликові зірки дослідники називають “невдалим зірками”, так як їх маса недостатня для створення температури і тиску, при яких всередині об’єкта починаються термоядерні реакції і об’єкт стає повномасштабної зіркою. Замість цього, дані об’єкти можуть сотні мільйонів років тліти, подібно остигаючої вогнища, виділяючи велику частину випромінювання в інфрачервоному спектрі.

За словами дослідників, найближчими космічними родичами Y-карликів є більш відомі коричневі карлики, які за своєю природою є більш гарячими – температура на них складає від 100 до 400 градусів. На сьогодні науці відомо близько сотні коричневих карликів в нашій галактиці. Втім, з відкриттям звездоподобных об’єктів, ще більш холодних, ніж коричневі карлики, частина останніх, швидше за все, буде віднесена до них у групу.

У НАСА говорять, що серед сотні коричневих карликів близько 5-10 об’єктів можна сміливо віднести до Y-карликів, так як їх температура знаходиться на межі 100 градусів. У самого холодного Y-карлика, відомого на сьогодні, температура становить всього 25 градусів.

Автори дослідження відзначають, що дослідження коричневих карликів дозволяє досліджувати еволюцію зірок на ранніх етапах еволюції Галактики, оскільки вони є їх “скам’янілими” свідками і не змінювалися з тих часів.

Зараз вчені говорять, що ними, можливо, був виявлений Y-карлик, віддалений від нас усього на 7 світлових років. Спостереження за об’єктом WISE 1541-2250 поки тривають. Після того, як WISE завершить його дослідження, за об’єктом WISE 1541-2250 почнуть спостерігати інші телескопи.