Супутники Європейського космічного агентства зафіксували плазмосферный вітер

У недавно опублікованій статті, дослідник Яніс Дандурас повідомив подробиці про відкриття плазмосферного вітру і вперше навів переконливі докази реальності його існування. Вперше гіпотеза про таких потоках, що дмуть з внутрішнього шару магнітосфери назовні, була висловлена більше 20 років тому. І ось, аналізуючи дані з наукових супутників Європейського космічного агентства, доктор Дандурас виявив слабку витік з плазмосферы Землі.

Результати цього дослідження були опубліковані в Annales Geophysicae, науковому журналі Європейського Товариства вивчення Землі (EGU).

“Після довгої перевірки даних, з’ясувалося, що у зовнішню магнітосферу повільно, але неухильно, плазмосферным вітром кожну секунду несеться один кілограм плазми. А це майже 90 тонн на день”, – розповів грецький учений Яніс Дандурас з Науково-дослідного інституту астрофізики і планетології в Тулузі під Франція.

Плазмосфера – це область внутрішньої частини магнітосфери, яка оточує планету по екватору і має форму пампуха, що обертається разом з Землею. Щоб виявити цей невловимий вітер, довелося розробити метод фільтрації для усунення джерел шуму і пошуків руху плазми в радіальному напрямку. В результаті були отримані дані про наявність стійкого плазмового потоку, що дме назовні зі швидкістю понад 5000 км/год. Це природне явище було у всі часи: воно є результатом дисбалансу між різними взаємодіючими силами в магнітосфері, що впливають на переміщення плазми. Вітер сприяє витоку матеріалу з верхньої області земної атмосфери, але в той же час є джерелом живильним плазмовий шар зовнішньої частини магнітосфери. Тобто нічого остаточно назовні за межі земної магнітосфери не йде – відбувається своєрідний кругообіг.

Головний редактор Annales Geophysicae Майкл Пиннок теж визнає важливість нового результату: “Доказ існування плазмосферного вітру – це значний крок вперед, який підтвердив давню модель плазмосферы. А до того ж, це дослідження дуже важливо не тільки для науково-дослідних цілей, але і для практичного застосування, наприклад, для вивчення поширення сигналів GPS”.