Створено найкоротший у світі імпульсний лазер

Фізики з Університету Центральної Флориди створили найкоротший у світі імпульсний лазер, за допомогою якого можна спостерігати явища квантової механіки в дії, що раніше було неможливо. В університеті кажуть, що створили установку, що генерує ультрафіолетовий лазерний промінь тривалістю 67 аттосекунд. Докладно про своє досягнення вчені повідомляють в останньому номері наукового журналу Optics Letters.

1 аттосекунда – це одна квинтиллионная частка секунди. Простіше кажучи, за одну секунду створена установка може створити 15 мільйонів мільярдів індивідуальних лазерних імпульсів. Вчені кажуть, що родзинка винаходу полягає ще і в тому, що система імпульсних лазерів являє собою порівняно компактну установку, яка не задіює ні довгих кілець коллайдерів ні громіздкого синхротрона.

На практиці нова лазерна установка дозволяє “сфотографувати” різні дрібні квантові ефекти, що відбуваються всередині молекул і атомів речовини. Імпульси лазера настільки малі свого часу, що з їх точки зору весь навколишній світ, аж до молекулярних процесів і обертання електронів, абсолютно статичний і взагалі не рухається. “Знімки” отримані за допомогою такого лазера дозволять краще зрозуміти особливості будови матерії і різних атомних і субатомних процесів.

Вперше імпульсні аттосекундные лазери були отримані ще в 2011 році і з тих пір, довжина їх імпульсу постійно скорочується, дозволяючи робити все більш значні наукові відкриття. Так, у 2008 році німецькі фізики з Інституту Макса Планка в Німеччині створили установку з 80-аттосекундным лазером. Новий лазер має приблизно на 20% менший час імпульсу.

Докладно про те, як створений такий короткий лазерний промінь вчені обіцяють повідомити пізніше, поки лише повідомляється, що в основі нової техніки лежить можливість генерації значно більш довгих імпульсів з їх подальшою “нарізкою” на короткі відрізки. Крім того, фахівці прогнозують, що створити лазер коротше приблизно 50 аттосекунд буде вже фізично неможливо, так як в цьому випадку “нарізка” вже буде перевищувати швидкість світла, а це неможливо в принципі, так як суперечить теорії відносності.