Рухаються з певною швидкістю витягнуті заряди, повинні, всупереч загальній думці, не притягатися, а відштовхуватися від поверхні ізолятора

Швейцарський фізик Прімож Рибич (Primož Rebernik Ribič) виявив, що рухаються з певною швидкістю витягнуті заряди, повинні, всупереч загальній думці, не притягатися, а відштовхуватися від поверхні ізолятора.

Рух витягнутого заряду “зразок ножа при размазывании масла на бутерброд”. Ілюстрація Primož R. Ribič, Phys. Rev. Lett. (2012)

Вчений описує уявний експеримент, в якому заряджена частинка знаходиться в безпосередній близькості від поверхні ізолятора. У відповідності з класичною електродинамікою, поле такої частки має викликати утворення на поверхні ізолятора поляризованої області, притягує частку (у разі провідника говорять про відображеному заряді ).

Під час руху такої частинки в ізоляторі виникають хвилі поширення поляризації. Якщо швидкість руху перевищує швидкість світла в ізоляторі, то хвиля поляризації стає ударною хвилею, спрямованої вглиб матеріалу. Вона надає поверхні механічний імпульс, який, згідно з законом збереження, має дзеркально відображатися на рухомій частці.

Вчений показав, що при русі точкового заряду сили тяжіння при будь-якій швидкості компенсують сили відштовхування. Однак, коли заряд стає витягнутим і рухається боком “подібно до того, як рухається ніж, намазуючи масло на хліб”, відштовхування стає сильніше тяжіння.

Не всі опитані Science експерти згодні з розрахунками Рибича. Ізраїльський фізик Леві Шахнер (Levi Schächter) стверджує, що вони не вірні, в той час як деякі інші фахівці вважають аргументи Рибича переконливими.

Гіпотеза вченого викладено в журналі Physical Review Letters, а її короткий зміст можна прочитати на сайті Science.

Раніше інший фізик показав, що в класичному досвіді з однойменно зарядженими металевими сферами вони не завжди відштовхуються, а можуть і притягатися один до одного. Це відбувається через утворення відображених зарядів тоді, коли відстань між сферами досить мало.