Перша карта потоку антинейтрино Землі

Серія експериментів по вивченню розпадів урану і торію при фіксуванні нейтрино, які виникали в ході ядерних реакцій в мантії Землі (земне походження), призвела до складання першої глобальної карти потоку антинейтрино. Дані опубліковані в журналі NATURE.

Нагадаємо, що на початку двадцятого століття вчені-фізики при вивченні бета-розпаду радіоактивних ядер зіткнулися з тим, що частина енергії поділась і не виходило прямо говорити про виконання фундаментального закону збереження енергії.

Швейцарський фізик Вольфганг Паулі в 1930 році припустив народження нової частинки, яка є відсутньою ланкою, а незамечалась вона в силу своїх властивостей: не має маси спокою, не має електричного розряду, не здатне відривати електрони від атома, не здатна розщеплювати ядра, слабо взаємодіє з речовиною і в силу цього може пройти через велику товщу речовини.

У 1932-му році італійський фізик Енріко Фермі запропонував називати частку нейтрино (нейтрончик)! Як би комічно це не звучало, але це реальні історії з життя талановитих фізиків, які стояли біля витоків фізики елементарних частинок.

Більше 20-ти років частка була чисто гіпотетичною, так як ніхто не міг його зафіксувати. Вона була невловима, але завдяки створенню ядерних реакторів справа зрушила. У 1956 році при серії експериментів з бета-розпадом американськими вченими Рейнесом і Коуеном на реакторі в Хэнфорде вдалося зареєструвати нейтрино і антинейтрино. Джерелом антинейтрино був ядерний реактор. Потоки антинейтрино утворювалися в результаті бета-розпаду. Під дією антинейтрино відбувалося утворення позитрона і нейтрона.

Повертаючись до складання карти антинейтрино, слід зазначити, що анізотропія потоку була отримана в ході комп’ютерного моделювання. Загальна (сумарна) інтенсивність випромінювання нашої планети становила 3,4 x 10 в 25 ступеня електронних антинейтрино в секунду. Більше того, співвідношення природного зародження і штучного говорить про те, що близько 400 ядерних реакторів дають лише один відсоток від загального фону.