Німецькі фізики створили вимикач з однієї молекули

У рамках роботи вчені досліджували просторову структуру і властивості молекули тетрафенил-порферина на срібній основі. Як виявилося, під впливом струму, що йде від голки мікроскопа до підкладки, молекула змінює геометрію – зокрема, протон “перескакує” з одного атома водню до іншого. При цьому в одному стані молекула добре проводить струм, у той час як в іншому – майже не проводить.

Зображення молекули, отримане електронним мікроскопом. Ілюстрація авторів дослідження

Далі вченим вдалося вдосконалити свій вимикач – видаливши атом водню, вони домоглися того, що молекули стало не два, як раніше, рівня провідності, а чотири. За словами вчених, подібні молекули можуть використовуватися для створення мікроскопічних електричних схем. При цьому дослідники підкреслюють, що в перемиканні провідності бере участь один протон.

В кінці жовтня 2011 року в Nature Nanotechnology з’явилася стаття, автори якої побудували мікроскопічний перемикач на основі кремнієвого містка 10 мікрометрів в довжину, 0,5 мікрометра в ширину і 0,11 мікрометра в товщину. Головною особливістю перемикача є те, що він працює під впливом світла, в той час як в новому пристрої потрібно голка електронного мікроскопа.

Стаття дослідників з’явилася в журналі Nature Nanotechnology.

За матеріалами Lenta.ru