Насиченість атмосфери вуглекислим газом збільшила кількість листя на кронах дерев пустель і саван на 11%

Підвищення рівня вуглекислого газу пішло на користь пустельних рослин. За останні 30 років у всіх посушливих регіонах планети кількість листя на деревах зросла. Про це свідчать останні дані австралійського Державного об’єднання наукових і прикладних досліджень (CSIRO).

Свої висновки вчені зробили на основі супутникових спостережень. Вони виявили, що насиченість атмосфери вуглекислим газом збільшила кількість листя на кронах дерев пустель і саван на 11% в період з 1982 по 2010 рр. Приблизно такий же результат дослідники спостерігали в посушливих районах Австралії, Північної Америки, Близького Сходу і Африки.

Але перш за все вчені звертали увагу на свої австралійські пустелі і савани. Ростуть там рослини звикли виживати в посушливих районах, і вони вміють витрачати невеликі запаси води максимально ефективно. Виявилося, що саме австралійська рослинність дуже чутлива до зростання концентрації вуглекислого газу в атмосфері.

Вчені давно припускали, що вуглекислий газ позитивно впливає на листя рослин, але доказів цього впливу не було. Тепер же за допомогою математичного моделювання та супутникових спостережень вчені одержали потрібні їм дані.

Збагачена вуглекислим газом атмосфера сприяє фотосинтезу, процесу, при якому зелені рослини перетворять сонячне світло в цукор, щоб отримати більше вуглецю з повітря або щоб втратити менше води, або для того й іншого відразу. В посушливих регіонах на підвищення концентрації вуглекислого газу рослини відповідають збільшенням кількості листя. Саме ці зміни вчені зафіксували завдяки супутниковим знімкам, особливо добре це було помітно на рослинах пустель і саван, де крона дерев спочатку була не дуже густий.

На думку вчених, з одного боку позитивний вплив вуглекислого газу на рослини пустель, це хороша новина. Але не можна забувати про побічні ефекти вуглекислого газу, його вплив на вуглецево-азотний цикл, можливість виникнення пожеж і на біорізноманіття планети.