Нарешті вдалося виявити чорну діру “середньої ваги”

Австралійські астрономи з Сіднейського університету, які працюють з радіотелескопом Compact Array, оголосили в останньому номері журналу Science, що їм нарешті вдалося виявити чорну діру “середньої ваги”.

До цих пір астрономи знаходили тільки надмасивні чорні діри, що займають центри більшості великих галактик, чия маса в сотні або тисячі разів перевершує сонячну, і дірки-ліліпути з масою від трьох до тридцяти Сонць. Між тим, діри середньої ваги були дуже потрібні вченим, оскільки, згідно з припущеннями дослідників, саме від їх злиття і відбуваються чорні діри-гіганти.

HLX-1 знаходиться в галактиці ESO 243-49 на відстані 300 млн світлових років від Землі

Власне, середня чорна діра була виявлена ще в 2009 році, причому це сталося випадково, коли один з небесних джерел гамма-випромінювання раптом засяяв надзвичайно яскраво. Такі спалахи характерні для чорних дір в момент поглинання великої кількості матерії, яка при цьому розігрівається настільки, що починає випромінювати потоки гамма-променів. Однак це не могла бути міні-діра – її спалах був би в десять разів слабкіше. Привернув увагу вчених джерело під ім’ям HLX-1 знаходиться в галактиці ESO 243-49 в триста мільйонів світлових років звідси.

Австралійська команда, з 2010 року займається пошуком чорних дір-середньоваговиків, з самого початку включила HLX-1 в списку найбільш вірогідних кандидатів. Але, за словами Шона Фаррелла, що очолює дослідження, всі інші кандидати були згодом відхилені ці рентгенівські джерела виявилися міні-дірками. Єдиним кандидатом на середньоваговики продовжував залишатися HLX-1.

Довести, що це саме чорна діра, астрономам вдалося завдяки специфічному ефекту, супроводжуючому спалах. Через деякий час після того, як на чорну дірку падає велика кількість зоряного пилу чи велике хмара міжзоряного газу, частина матерії, що знаходиться в її околицях, викидається геть потужними струменями, заявляючи про себе специфічним радіовипромінюванням. Це зазвичай відбувається через один або кілька днів після спалаху. Вченим вдалося двічі точно передбачити появу цього сигналу, а потім і зареєструвати його. Лише після цього вони вирішили заявити про своє відкриття.