Наночастинки в трехмерии

Очі і мозок людини володіють здатністю відтворювати 3D картину навколишнього світу на основі інформації, яку дає нам видимий світло.

Для того щоб отримати 3D зображення нанообъекта доводиться, по-перше, використовувати замість фотонів швидкі електрони (у них менше довжина хвилі, і тому вище роздільна здатність), а, по-друге, “дивитися” на цей об’єкт з різних сторін, реконструюючи потім його 3D структуру на підставі аналізу великого (близько сотні) числа 2D проекцій. З одного боку, чим більше знято 2D електронограм, тим точніше можна визначити 3D координати всіх атомів, а з іншого – платою за кожну 2D проекцію може стати пошкодження зразка електронним пучком. В роботі [1] (Бельгія, Іспанія, Німеччина) розроблений алгоритм, що дозволяє реконструювати об’ємну атомну структуру наночастинки на підставі всього чотирьох 2D знімків. Цей алгоритм використаний авторами для визначення структури нанопрутиков золота (ГЦК-решітка). А взагалі він застосовний до широкого класу нанокристалів. Більше того, тепер перед дослідниками відкривається чудова перспектива моніторингу зміни морфології наночастинок безпосередньо в процесі термообробки або хімічного впливу (тобто не тільки in situ, але ще і in operando).

1. B. Goris et al., Nature Mater. 11, 930 (2012).