Надпровідність та бозонная мода в безмедных ВТНП

В надпровідниках взаємодія електронів з спаривающими частинками призводить до появи на тунельних спектрах особливостей, за положенням яких можна визначити енергію цих бозонів W і тим самим отримати непряму інформацію про їх фізичної природи.

В роботі [1] китайські і американські фізики виміряли локальні тунельні ВАХ пниктидов заліза Ba0.6K0.4Fe2As2 з Tc = 40 К і Na(Fe0.975Co0.025)As з Tc = 21 К. В обох системах когерентні надпровідні піки і бозонные особливості ВАХ одночасно зникають як при підвищенні температури до Tc, так і в серденьках абрикосовских вихорів, що вказує на тісний зв’язок цих бозонних мод з надпровідність. Виявилося, що незважаючи на істотне розходження Tc двох досліджених пниктидов відношення W/kBTc » 4.3 в них практично однакова. Більш того, це відношення має таку ж величину і в багатьох інших безмедных ВТНП, якщо для них в якості W взяти енергію магнітної резонансної моди, визначену з нейтронної спектроскопії (див. рис.).

Універсальне співвідношення енергії бозонной моди W і критичної температури Тс у різних сімействах безмедных ВТНП. Зафарбовані символи – результати роботи [1], порожні символи – дані нейтронної спектроскопії.

Автори приходять до висновку, що найбільш вірогідною причиною куперовского спаровування в пниктидах є обмін електронів антиферромагнитными спиновыми флуктуаціями.

1. Z. Wang et al., Nature Phys. 9, 42 (2013).