Міжнародна група фізиків продемонструвала систему, в якій за допомогою світла керувала рухом об’єкта макросу – 30-мікронного скляного «пампуха», використовуючи квантово-механічні закони мікросвіту. Стаття з результатами роботи вчених опублікована в журналі Nature. Короткий її виклад наводиться в прес-релізі Федеральної політехнічної школи Лозанни.

До недавнього часу, квантовомеханічні феномени вчені могли спостерігати тільки при русі мікрооб’єктів, таких як одиночні атоми. А при переході до об’єктів на макрорівні (що складається з великої кількості атомів) виникає так звана квантова декогерентность – на фізичне тіло починала впливати навколишнє його середовище і квантові ефекти зникають.

Тепер дослідникам вдалося показати, що використовуючи світло можна контролювати на квантовому рівні вібраційні руху досить великого об’єкта, що складається з сотень трильйонів атомів.

Вчені виготовили скляний «пончик» діаметром 30 мікронів і помістили його на мікрочіп. Потім фізики облучили лазером тонку оптичну плівку. Її, у свою чергу, розташували впритул з «пончиком», дозволивши світла перестрибувати на скляний об’єкт і циркулювати по його окружності. Невелика сила, що розвивається кружащими в скляному торі фотонами, змушує її коливатися з чітко визначеною частотою.

За словами фізиків, таке об’єднання механічних коливань з квантовими системами іншої природи, такими як електричний струм, може бути реалізовано так само добре, як і зі світлом.

Це дозволить передавати квантову інформацію і дасть можливість просунутися на шляху до створення діючого квантового комп’ютера.

Нагадаємо, що інша група фізиків вже пропонувала прототип перемикача для квантового комп’ютера, в якому світлові імпульси використовувалися для вібрації кремнієвого мосту. Однак реалізація механічного коливання за рахунок квантових ефектів запропоновано вперше.

lenta.ru