Мумія дитини інків розкрила загадкову популяцію індіанців Перу

Генетики вперше вивчили ДНК однієї з дитячих мумій, залишених інками на заході їх імперії, допоміг виявити раніше невідому популяцію стародавніх індійців, майже повністю зникли з лиця Землі під час підкорення Південної Америки іспанськими конкістадорами.

Аналіз ДНК незвичайної мумії хлопчика з імперії Інків, знайденої в 80 роках минулого століття, допоміг вченим виявити раніше невідому популяцію стародавніх індійців, майже повністю зникли з лиця Землі під час підкорення Південної Америки іспанськими конкістадорами, йдеться в статті, опублікованій в журналі Scientific Reports.

“В епоху Колумба, до 90% жителів Південної Америки були знищені конкістадорами або ж вони загинули від хвороб. Цілком можна уявити, що генетичне різноманіття сильно зменшилася в той час. ДНК сьогоднішніх жителів Південної Америки майже не дає нам інформації про те, що трапилося в минулому, і геном цього хлопчика став вікном у 500-літнє минуле”, — прокоментував відкриття генетик Бастиен Лламас (Bastien Llamas) з університету Аделаїди (Австралія).

Мумія семирічного хлопчика була знайдена в далекому 1985 році альпіністами, що здійснювали сходження на гору Аконкагуа, найвищу вершину Південної Америки. Він став одним з перших і найбільш добре збережених прикладів “капа кочі” – ритуальних жертвоприношень інків. В їх ході діти спочатку одурманивались за допомогою суміші коки і алкоголю, а потім побивалися ударом у потилицю і переносилися в холодні печери на вершинах гір, де їх тіла муміфікувалися під дією холоду і дуже сухого повітря.

Антоніо Салас (Antonio Salas) з університету Сантьяго Компостельского в Галичині (Іспанія) і його колеги з’ясували, що хлопчик Аконкагуа належав до невідомої раніше популяції стародавніх індійців, і знайшли майже вимерлих його сучасних родичів, відновивши і розшифрувавши його ДНК.

Інки застосовували алкоголь і листя коки для упокорення жертовних дітей

В залишках його клітин легенів вчені знайшли щодо повні фрагменти мітохондріальної ДНК – невелику частину геному, яка передається від матері до дитини разом з її мітохондріями, “энергостанциями” яйцеклітини. Аналіз цього фрагменту генома показав, що хлопчик Аконкагуа належить до раніше невідомої гаплогруппе C1bi, не зустрічалася раніше серед сучасних індіанців Південної та Північної Америки.

Вона дуже схожа за своєю структурою на гаплогрупу C1b, до якої належать майже всі сучасні індіанці, проте вона відрізняється від неї на 10 невеликих мутацій довжиною в одну букву. Це означає, що хлопчик Аконкагуа і сучасні аборигени Південної Америки належали до різних популяцій, які розділилися приблизно 14 тисяч років тому.

Карфагеняни дійсно приносили в жертву немовлят, вважають вчені

Спочатку вчені думали, що ці лінія мтДНК повністю зникла після завоювання Перу і Анд конкістадорами, однак масштабна генетична “перепис” показала, що серед жителів Перу і Болівії є в буквальному сенсі одиниці людей (всього три людини), які мають ту ж гаплогруппой.

Ще одного “родича” вчені знайшли в базі давніх ДНК – ним виявився житель стародавньої імперії Вари, яка існувала в Андах приблизно тисячу років тому. Це, як пояснюють генетики, говорить про те, що гаплогруппа C1bi була набагато більш поширеною в минулому.

Найближчим часом Салас і його колеги завершать відновлення та аналіз повної версії ДНК хлопчика з Аконкагуа, яка допоможе зрозуміти, наскільки його “родичі” були поширені в доколумбової Америці, а також вчені вивчать ДНК бактерій з його шлунка. Крім того, генетики планують вивчити ДНК інших жертв капа кочі – “крижаний принцеси” зі схилів вулкана Льюльяйльяко та інших Андських мумій.