Модель освіти, яка розроблялася для випадку маломасивних протозірок, добре відтворює властивості масивного формується світила

Об’єднана група вчених з Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики (США) і Сент-Ендрюського університету (велика Британія) довела, що модель освіти, яка розроблялася для випадку маломасивних протозірок, добре відтворює властивості масивного формується світила.

Об’єктом дослідження стала прекрасно відома астрономам зірка IRAS 20126+4104, розташована в Лебедя і віддалена всього на 1,7 кпк від Землі. При її спостереженнях, виконаних в кінці ХХ століття, були виявлені типовий для протозірки біполярний потік (дві випливають струменя газу, спрямовані в протилежні сторони) і обертовий диск радіусом в 800-12 000 а. тобто, масу газу в якому оцінили в 0,65–10 сонячних.

Спостережувані характеристики IRAS 20126+4104 — інфрачервоні знімки і спектральний розподіл енергії випромінювання в діапазоні від ближньої інфрачервоної області до субміліметрових хвиль — моделювалися в стандартній розрахункової схемою, що враховує газопылевую оболонку і диск і багаторазово перевіреної на маломасивних зірок. На подив учених, модель прекрасно впоралася із завданням; отже, механізм формування зірок універсальний, а його дія слабко залежить від маси майбутнього світила.

Спектральний розподіл енергії випромінювання IRAS 20126+4104. Суцільною лінією показаний результат моделювання з урахуванням оболонки і диска, пунктиром — без урахування диска. Нескладно помітити, що перший варіант моделі дає більш точну відповідність дослідним даним. (Ілюстрація з журналу Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.)

Ліворуч показано змодельований інфрачервоний знімок IRAS 20126+4104, праворуч — реальна фотографія зірки. Червоний колір відповідає довжині хвилі в 8,0 мкм, зелений відповідає за 4,5 мкм, а синій — за 3,6 мкм. (Ілюстрація з журналу Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.)

Завершивши розрахунки, автори встановили жорсткі обмеження на зоряну масу IRAS 20126+4104, яка повинна дорівнювати 12,7 сонячної, і швидкість аккреції речовини оболонки (~4•10-4 сонячних мас в рік). Ці дві величини також дозволяють оцінити світимість зірки (1,3•10-4 сонячної) і масу газопилової оболонки (649 сонячних).

Дати точну оцінку інших параметрів складніше, але модель все ж дозволяє встановити, що радіус диска IRAS 20126+4104 становить (9 200+300-6 200) а. е., а його маса дорівнює (5,90+6,68–3,29) а. тобто Як бачимо, обидва значення відповідають експериментальним даним.

Повна версія звіту опублікована в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society; препринт статті можна завантажити з сайту arXiv.

Підготовлено за матеріалами PhysOrg.