Магнітний екватор Меркурія розташований помітно північніше географічного екватора

Магнітний екватор планети гарячої розташований помітно північніше географічного екватора, і в цілому у магнітного поля Меркурія спостерігається великий дисбаланс у напрямку північ-південь. Це тільки одне з відкриттів, зроблених американським космічним апаратом.

Здається, не так давно зонд Messenger встав на якір у Меркурія і передав перший знімок з орбіти. Але ось вже три місяці роботи близько першої планети позаду.

За інформацією NASA, апарат роздобув масу цікавих даних. Найдивовижніше, звичайно, це виявлення асиметрії магнітного поля. Його умовний центр зміщений на північ від екваторіальній площині на 480 кілометрів, повідомляє лабораторія прикладної фізики. Отже, розплавлене зовнішнє ядро планети, що відповідає за генерацію поля, володіє якимось дисбалансом.

В результаті силові лінії магнітосфери Меркурія поблизу південного і північного полюса сильно відрізняються. Зокрема, південна полярна область значно більше відкрита для заряджених часток. А це повинно призводити до асиметрії в космічному вивітрюванні поверхні Меркурія і генерації над нею розрідженої атмосфери.

Південний полюс Меркурія, у порівнянні з північним полюсом, набагато слабкіше захищений від енергетичних частинок, розігнаних при взаємодії магнітосфери і сонячного вітру (ілюстрація NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington).

Знімки з зонда Messenger дозволили з новими деталями розглянути низку цікавих районів. Зокрема, було отримано зображення кратера Дега з роздільною здатністю 90 метрів на піксель. На фотографії добре видно тріщини по всій його поверхні, що утворилися після того, як застиг матеріал, розплавлений при ударі космічного тіла. На врізці — чорно-білий знімок того ж кратера, зроблений апаратом Mariner 10 майже чотири десятки років тому.

Окремі регіони планети вдалося відзняти з роздільною здатністю і зовсім 10 метрів на піксель. Так планетологи змогли вивчити яскраві плями, раніше виявлені на дні деяких кратерів.

З’ясувалося, що ці плями являють собою ями поперечником в сотні метрів (а деякі і в кілометри). Ями часто оточені ще більш світлим гало. Передбачається, що це відносно молоді освіти, що вказують на присутність в корі планети летких сполук в більшій кількості, ніж вважалося раніше.

Крім іншого Messenger в достатку виявив високоенергетичні електрони, що курсують в магнітосфері планети. Механізм прискорення цих частинок поки не відомий, є лише ряд ідей, які належить перевірити. XRS і GRS — два детектора, які ловлять ці електрони (ілюстрація NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington).

Хімічний склад Меркурія теж підніс сюрприз. Дані з рентгенівського спектрометра кажуть, що у першої планети специфічне відношення вмісту магнію до кремнію, алюмінію до кремнію та кальцію знову ж до кремнію. У свою чергу, ці співвідношення вказують на Меркурії, на відміну, приміром, від Місяця, мало порід з польовим шпатом.

Зате прилади показали велика кількість сірки (тобто присутність великої кількості сульфідних мінералів). Це навело дослідників на думку, що будівельні блоки, з яких була зібрана планета, були менш окисленими, ніж ті, що лягли в основу інших планет земної групи. А це має важливі наслідки для розуміння природи вулканізму Меркурія.

Співвідношення елементів на Меркурії, Землі і Місяці (ілюстрація NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington).

Нарешті, свою порцію відомостей приніс лазерний высотометр. Він дозволив уточнити топографію Меркурія. Зокрема, науковці розповідають, що загальний перепад висот на ньому перевищує 9 кілометрів. Высотометр також допоміг перевірити давню ідею.

20 років тому наземні радарні зйомки показали, що в деяких кратерах поблизу полюсів є відкладення з високою відбивною здатністю. Дослідники вирішили, що бачать водяний (і не тільки водяний) лід, збережений у найглибших місцях кратерів, залишаються вічно в тіні. Вимірювання глибин полярних кратерів показало, що в деяких місцях там дійсно повинні бути ділянки, на які ніколи не потрапляють сонячні промені.