Космічні промені впливають на формування аерозолів і, як наслідок, хмарного покриву

Експеримент CLOUD дозволив встановити, що космічні промені впливають на формування аерозолів і, як наслідок, хмарного покриву.

Згідно сучасним уявленням, одним з факторів, що впливають на глобальну температуру на планеті, є аерозолі – повітряні суспензії мікроскопічних частинок. Нагріваючись або охолоджуючись, такі частинки впливають на температуру атмосфери. Крім цього, вони можуть служити «основою» для формування хмар, які також здатні впливати на клімат, наприклад, відображаючи падаючий на Землю сонячне світло.

У рамках експерименту дослідники моделювали земну атмосферу на різних висотах. Для цього в металевий бак містився чисте повітря, пар і деяку кількість домішок, якою має бути присутнім на даній висоті. Зразок при відповідному тиску і температурі опромінювали потоком протонів, який виконував роль космічних променів. Вважається, що іони цих променів служать в деякому сенсі «клеєм», який дозволяє формуватися аерозольних часток.

У результаті вченим вдалося встановити, що на висотах близько 5 кілометрів і вище, де температура нижче -25 градусів за Цельсієм, ключову роль в утворенні аерозолів грає сірчана кислота, вода і аміак. Як показав досвід, космічні промені здатні збільшувати виробництво аерозолів в десять разів.

Крім цього, вченим вдалося зробити несподіване відкриття. Так, виявилося, що на висоті близько кілометра домішки, які традиційно вважаються головним джерелом формування аерозолів, навіть при дії космічних променів не виробляють достатню кількість аерозолів, причому розбіжність в деяких випадках може досягати трьох порядків.

За словами вчених, це означає, що на висоті близько кілометра діє поки невідомий механізм формування аерозолів.

Цілком ймовірно, що цей механізм є наслідком людського впливу на навколишнє середовище. Вивчення нового механізму стане пріоритетним завданням експерименту CLOUD, який розпочав свою роботу в 2009 році, на найближчі роки.

Європейська організація з ядерних досліджень (CERN) відома в першу чергу як організація, що управляє Великим адронним колайдером – найбільшим у світі прискорювачем елементарних частинок.

lenta.ru