Космічна обсерваторія «Гершель» виявила джерело води, яка знаходиться у верхній атмосфері Сатурна

Теоретики давно припускали, що вода надходить від Енцелада, одного з великих супутників газового гіганта. Ще в 2005 році поблизу південного полюса місяця були знайдені так звані тигрові смуги — великі прямолінійні розломи, розташовані в області активного криовулканизма. Через ці тріщини на поверхню вириваються гази і льодові частинки, причому маса водяної пари, що викидається Энцеладом за секунду, оцінюється в ~250 кг.

Викиди з південної приполярної області Енцелада. Знімок зроблений зондом «Кассіні» в грудні 2009 року, коли він перебував у 617 000 км від супутника. (Ілюстрація НАСА / JPL / Space Science Institute.)

Як засвідчили розрахунки, випущене речовина повинна формувати величезну торообразное хмара. Охарактеризувати цю структуру і відшукати запаси H2O нікому не вдавалося, але спектроскопічні спостереження, виконані «Гершелем», виправили становище і виявили відразу чотири лінії води на 557, 987, 1 113 1 670 ГГц. Загальний розмір тора, за словами вчених, перевищує десять сатурніанських радіусів, а його «товщина» приблизно дорівнює одному радіусу планети. Сам Енцелад, нагадаємо, відходить від газового гіганта приблизно на чотири його радіуса.

Велика частина води з Енцелада втрачається в космічному просторі або залишається на поверхні супутників Сатурна і його кілець, але деяка маса H2O потрапляє до атмосфери планети і інший її місяця, Титану. Нескладне моделювання показало, що концентрація водяної пари у верхній атмосфері Сатурна добре узгоджується з оціночним обсягом викидів з Енцелада, тоді як Титану води, що подається одним лише супутником, явно не вистачить.

«Спостерігати аналогічні явища на Землі ми просто не можемо, — підводить підсумок Підлогу Хартог (Paul Hartogh) з Інституту досліджень Сонячної системи їм. Макса Планка, керівник міжнародної наукової групи, яка аналізувала дані «Гершеля». — У нашу атмосферу вода з космосу практично не надходить. Таке відбувається тільки на Сатурні».

Повна версія звіту опублікована в журналі Astronomy and Astrophysics.

Підготовлено за матеріалами Європейського космічного агентства.