Картопляний голод

Генетики з’ясували, що фітофтора, що викликала знаменитий “картопляний голод в Ірландії в 1840 роках, виникла на території Південної Америки, в горах Перу і Еквадору.

Грибок фітофтора, що викликав знаменитий “картопляний голод в Ірландії в середині 19 століття, проник на територію Старого Світу з Південної Америки, з Перу і Еквадору, йдеться в статті, опублікованій в журналі Molecular Biology and Evolution.

У середині 1840 років Ірландію і багато інші регіони світу вразила епідемія фітофтори – грибка, знищував картопляні посіви, які були в той час основною сільськогосподарською культурою “смарагдового острова”. Фітофтора знищувала ірландську картоплю протягом майже шести років, в результаті чого населення Ірландії зменшилася приблизно на чверть.

Потім епідемія пішла на спад, але фітофтора досі залишається головним джерелом втрат при вирощуванні картоплі по всьому світу. З цієї причини вчених давно цікавить, звідки взялася ця хвороба і чому вона з’явилася в Європі лише через два століття після того, як картоплю почали активно вирощувати в Старому Світі.

Майкл Мартін (Michael Martin) з університету Каліфорнії в Берклі (США) і його колеги знайшли відповідь на це питання, вивчивши та порівнявши геноми понад 70 штамів фітофтори, частина з яких існує на Землі сьогодні, тоді як інші грибки вимерли ще під час “картопляного голоду” і були “відроджені” генетиками тільки зараз.

Як пояснюють вчені, сьогодні серед ботаніків і генетиків немає єдиної думки про те, звідки прийшла в Європу фітофтора – частина дослідників вважає, що її батьківщиною є Мексика і інші куточки Центральної Америки, а інші – передгір’я Анд. На користь і тієї й іншої теорії є безліч генетичних і біологічних аргументів, що не дозволяє відкинути одну з них.

Порівняння 70 геномів фітофтори допомогло Мартіну і його колегам вирішити ці протиріччя – виявилося, що найбільш близьким родичем ірландської фітофтори і більшості сучасних штамів цієї “рослинної чуми” був грибок Phytophthora andina, спори якого можна сьогодні знайти в Андах на території Перу і Еквадору.

Судячи за кількістю дрібних мутацій, він відокремився від загального древа еволюції з фітофторою приблизно в той же час, коли європейці почали вирощувати картоплю – приблизно в 1590 році. Потім він мігрував в Центральну Америку, де він скрестился з невідомим видом грибка, мутував і швидко поширився по всьому Новому Світу.

Поки генетики не знають, звідки фітофтора зробила останній “марш-кидок” у Європу – генетичні дані в рівній мірі говорять про те, що вона могла проникнути в Ірландію та інші країни як безпосередньо з Південної Америки, так і через Мексику.

З іншого боку, можна з достатньою впевненістю говорити про те, що в появі грибка міг бути винен людина – час його народження, кінець 16 століття, збігається з епохою завоювання та активного вивчення Південної і Центральної Америки конкістадорами та іспанськими місіонерами. Цілком можливо, що вони сприяли перенесенню спір і гібридизації різних видів грибків, породили фитофтору та її сучасних родичів з Анд, підсумовують вчені.