Зоряний вітер змінив напрямок свого руху

Потік міжзоряного газу, так званий «зоряний вітер», омиває нашу Сонячну систему, змінив напрям свого руху, що свідчить про неоднорідність космосу в околицях «колиски людства», заявляють астрономи в статті в журналі Science.

Магнітне поле Сонця і виходить від нього сонячний вітер утворюють особливий «бульбашка» — гелиосферу. Вона вважається межею Сонячної системи. З-за магнітного поля і сонячного вітру ми не можемо «бачити» потоки міжзоряного газу в її межах, і тому науковці намагаються дослідити зоряний вітер по тому, як він взаємодіє з вмістом гелиосферы.

Прісцилла Фріш з університету Чикаго (США) і її колеги з’ясували, що

напрямок руху цього вітру сильно змінилося, вивчивши дані, зібрані зондом IBEX і його попередником Ulysses. Астрономи скористалися тим, що ці зонди можуть вимірювати частки нейтральних атомів і молекул зоряного вітру, які не відштовхуються магнітним полем Сонця при зіткненні гелиосферы із зоряним вітром.

Ще в минулому році вчені помітили, що швидкість і напрямок руху вітру, обчислені за даними цих зондів, помітно відрізняються один від одного. Автори цього відкриття порахували його ознакою того, що Сонячна система «скидає швидкість», однак Фріш і її колеги знайшли цьому альтернативне пояснення.

Порівнявши дані з IBEX і Ulysses з накопиченої за останні 40 років інформацією про розподіл нейтральних атомів в гелиосфере, вчені прийшли до висновку, що вектор руху зоряного вітру значно змінився. Так, за останні 12 років він зсунувся на 5 градусів, а в попередні 28 років — на 2 градуси.

Враховуючи похибки вимірювань і можливі розбіжності в значеннях, цей факт дозволяє говорити про те, що зоряний вітер починав «дути» в іншу сторону приблизно 40 років тому, і з тих пір його вектор поступово зсувається. Даний факт, як вважають астрономи, дозволяє говорити про наявність відмінностей у структурі міжзоряного середовища поряд із Сонячною системою.