Результати ізотопного аналізу зразків сонячного вітру, доставлених на Землю космічним зондом НАСА “Генезис” ще у 2004-му році, опубліковані тільки зараз, в останньому номері журналу Science, говорять про те, що Земля, Місяць, Марс і, можливо, взагалі всі внутрішні планети Сонячної системи, були створені з іншого матеріалу, ніж Сонце.

“Генезис” був запущений в серпні 2000-го року, дістався до однієї з точок Лагранжа (в яких сили тяжіння Сонця і Землі врівноважені), що знаходиться приблизно в півтора мільйонах кілометрів від нас, і пробув там 886 днів, накопичуючи на поверхні колектора молекули вкрай розрідженого сонячного вітру. 8 вересня 2004-го року “Генезис” повернувся на Землю і, незважаючи на жорстку посадку, викликану несправністю в парашутній системі, благополучно доставив дорогоцінний сонячний вітер. Після 1972 року, коли астронавти місії “Аполлон” доставили на Землю зразки місячного ґрунту, це була друга в світі можливість вивчити речовина, добута поза Землі.

Мас-спектрометричний аналіз атомів і ізотопів азоту і кисню виявив суттєву різницю між сонячним речовиною і речовиною, з якої складаються внутрішні планети Сонячної системи.

Так, в атмосфері Землі (як в речовині Місяця і досліджених метеоритів) міститься дещо менша відносна концентрація кисню 16О і дещо більша концентрація його рідкісних ізотопів 17О і 18О, ніж в речовині сонячного вітру. А речовина сонячного вітру є речовина, з якої складаються зовнішні шари Сонця, яке, як сьогодні вважається, залишилося незмінним з моменту народження світила.

Ще більш цікава історія з азотом. Майже 100% азоту в Сонячній системі представлено ізотопом 14N, і лише незначна виняток становить ізотоп 15N. Аналіз зразків показав, що порівняно з атмосферою Землі речовина Сонця і Юпітера містить на 40% менше ізотопу 15N, ніж азот земного повітря, причому відносний вміст 14N і 15N в Юпітера і Сонця, збігаються.

Сонце містить більше 99% маси всієї Сонячної системи, і видається дивним, що внутрішні планети складаються не з тієї речовини, з якого складалося протопланетное хмара, що їх створила – а воно мало той же склад, що і Сонце. Французький астрофізик Бернар Марті (Bernard Marty) з Центру геохімічних і петрографічних досліджень у Нансі, один із співавторів відкриття, вважає, що виявлена їх групою неоднорідність у изотопном складі кардинально змінить наші уявлення про те, як формувалася Сонячна система.

Гіпотез з цього приводу прямо з обережності ніким не висувається, але, втім, можна припустити, що всьому виною хмара Оорта, що оточує Сонячну систему за її зовнішніх кордонів – льодяні комети, що вилітають звідти, зіграли не останню роль у формуванні внутрішніх планет, а їх ізотопний склад відрізняється від сонячного, як і земний.