Запропоновано модель розповсюдження рідини в пористому склі з порами нанометрового діаметра

Група вчених з Німеччини, Польщі та Чилі запропонувала модель поширення рідини в пористому склі з порами нанометрового діаметра. За словами вчених, поширення по різних капілярах виявляється практично незалежним.

В пористих матеріалах (вчені називають їх пористої матриці) рідина піднімається по порах завдяки силам поверхневого натягу. При цьому, коли довжини окремих пір порівнянні з їх діаметром, рівень рідини в різних каналах виявляється погоджено – свого роду фронт поширення задає безперервну поверхню. Таким чином, наприклад, намокає папір і пісок.

В рамках нової роботи вчені розглядали поширення рідини в промислово виробленому пористому склі марки Vycor. Діаметри пір в зразках становили близько 4 нанометрів, при сумарній довжині до декількох міліметрів. В результаті ученим вдалося виявити, що рідина в різних порах поширюється незалежно, тому ніякої поверхні розповсюдження.

У загальному випадку основним параметром динаміки розповсюдження виявилося співвідношення між довжиною та шириною пір. Дослідники кажуть, що виявлений ними ефект допоможе, наприклад, при вивченні поглинаючих матеріалів з випадковим порообразованием.

Отримані результати, кажуть вчені, корисні і для додатків. Наприклад, поширення рідини в порах тісно пов’язане з біологією дерев, а також багатьма промисловими процесами. Крім того, подібні пористі матеріали використовуються, наприклад, при зборі нафтопродуктів при їх розливі.

В кінці 2011 року в Science з’явилася стаття, автори якої описали процес створення пористої губки з металу. Новий матеріал може служити для створення теплоізоляції, звукоізоляції, більш ефективних електродів для батарей і багато чого іншого.

Стаття вчених з’явилася в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.