У 185 році стародавні китайські астрономи звернули увагу на дивну зірку, яка через вісім місяців зникла. У 1960-х майже сучасні вчені прийшли до висновку, що це була перша документально зафіксована наднова. Вона отримала позначення SN 185. Пізніше її залишками визнали об’єкт RCW 86, розташований приблизно у восьми тисячах світлових років від Землі.

Але таємничості від цього не поменшало: сферичні залишки виявилися більшими звичайного. Якщо б ми могли бачити в інфрачервоній області спектра, вони займали б на нашому небі більше місця, ніж повний місяць.

Завдяки спостереженням за допомогою американських космічних телескопів «Спітцер» і WISE фахівцям, здається, вдалося вирішити багатовікову небесну загадку.

Зображення об’єкта RCW 86, яке об’єднує дані кількох космічних телескопів. (Ілюстрація NASA / ESA / JPL-Caltech / UCLA / CXC / SAO.)

Дослідники об’єднали нові дані з результатами спостережень американської космічної рентгенівської обсерваторії «Чандра» і європейського космічного рентгенівського телескопа XMM-Newton. З’ясувалося, що наднова належала типу Ia. Вона була створена порівняно мирної смертю зірки, схожої на Сонце, яка стала білим карликом. Останній, по всій видимості, вибухнув, поглинувши матеріал прилеглої зірки. «Білий карлик — як палаючі вугілля згаслого багаття, — пояснює автор дослідження Брайан Вільямс з Університету штату Північна Кароліна (США). — Якщо облити їх бензином, станеться вибух».

Спостереження вперше показали, що білий карлик здатний створити порожнину навколо себе перед тим, як спалахне наднова типу Ia. Цим можна пояснити те, чому залишки SN 185 настільки величезні. Коли стався вибух, викинутий матеріал не зустрів перешкод з боку газу і пилу і розлетівся в два–три рази швидше звичайного.

Вчені змогли виміряти температуру пилу, що залишилася від SN 185, — близько 73 К. Потім було розраховано, яку кількість газу могло нагріти пил до цієї температури. Середа виявилася дуже розрідженою, що підкріпило здогад про порожнині.

Раніше фахівці припускали, що об’єкт RCW 86 з’явився результатом сколлапсировавшего ядра. Натяки на порожнину вже були виявлені, але тоді вони пов’язувалися лише з надновими II типу. У таких випадках масивні зірки здувають з себе матеріал перед тим, як вибухнути, в результаті чого і виникає порожнина.

Цю гіпотезу довелося відкинути, так як дані «Чандри» і XMM-Newton вказали на те, що об’єкт у значній мірі складається з заліза, а це вірна ознака типу Ia.

Результати дослідження опубліковані у виданні Astrophysical Journal. Препринт доступний на сайті arXiv.

Підготовлено за матеріалами НАСА.