Електрони в подвійному шарі графена під дією магнітного поля ведуть себе на зразок рідких кристалів

Міжнародна команда фізиків під керівництвом нобелівських лауреатів Андрія Гейма і Костянтина Новосьолова відкрила, що електрони в подвійному шарі графена під дією магнітного поля ведуть себе на зразок рідких кристалів, повідомляється в статті вчених, опублікованій в журналі Science.

Графен являє собою одиночний шар атомів вуглецю, з’єднаних між собою структурою хімічних зв’язків, що нагадують по своїй геометрії структуру бджолиних сот. За дослідження унікальних фізико-хімічних властивостей графену працюють у Великобританії вихідці з Росії Новоселів і Гейм отримали Нобелівську премію 2010 року з фізики.

Колектив фізиків з Великобританії, Нідерландів та Росії, очолюваний цими вченими, вивчив поведінку електронів в подвійному шарі високочистого, не містить домішок, графена під дією магнітних полів в умовах низьких температур.

Як правило, при низьких температурах електрони в провідниках без домішок рухаються впорядковано, без утворення будь-яких структур, нагадуючи однорідний потік рідини.

Дослідники з’ясували, що поведінка електронної «рідини» в двошаровому графені в межах декількох десятків градусів вище абсолютного нуля в магнітному полі можна уподібнити так званим нематическим рідким кристалам. Такі кристали по своїй будові схожі на набір тонких ниткоподібних ліній, властивості яких різні в залежності від орієнтації в просторі.

Отриманий результат виявився тим більш несподіваним, що таких ефектів для графену раніше не виявлялося, зазначили автори роботи. Незвичайні властивості графену, відкриті різними групами вчених раніше, дозволяють сподіватися на їх застосування в різних пристроях; втім, про можливе використання рідкокристалічних» властивостей графену на практиці автори нового відкриття поки не повідомляють.

РИА Новости