Експериментально підтверджено існування магнітного ефекту Зеєбека

Група дослідників з Швейцарії і США вперше експериментально підтвердила існування так званого магнітного ефекту Зеєбека. Стаття вчених з’явилася в журналі Physical Review Letters.

Звичайний ефект Зеєбека, відомий також як термоелектричний ефект, представляє собою виникнення електричного поля в наборі різнорідних провідників, контакти яких розігріті до різних температур.

Це пов’язано з тим, що кінетична енергія електронів у гарячих регіонах в середньому вище, ніж у холодних. Явище було відкрито німецьким фізиком Томасом Іоганном Зеебеком в 1821 році.

В рамках нової роботи вчені нагрівали залізо-ітрієве гранат – хімічна сполука окису заліза з оксидом ітрію. Мобільності електронів в цьому з’єднанні недостатньо для виникнення електричного струму. При цьому, однак, «теплоток» позначається на спинах електронів. Як наслідок, вони динамічно змінюються, що, в свою чергу, призводить до виникнення магнітного поля.

Сам магнітний ефект Зеєбека був передбачений фізиком Сильвеном Бреше, головою зробила відкриття наукової групи, всього за два роки до самого відкриття. Пророкування ґрунтувалося на термодинамічній формалізмі, колись розроблений відомим швейцарським фізиком Ернстом Штюкельбергом.

На думку вчених,

новий ефект може знайти застосування в спінтроніці – електроніці, в якій для роботи замість електричних зарядів використовуються спини. В цій галузі в останні роки ведуться активні дослідження – наприклад, деякі фахівці пропонують використовувати в спінтроніці графен.