ДНК стародавнього грузина розкрила таємницю первинного заселення Європи

Міжнародний колектив генетиків “воскресив” ДНК одних з перших жителів Грузії, чиї геноми вказали на те, що Європа заселялася в чотири хвилі міграції, і що предки сучасних європейців походять з російських степів Прикаспію.

“Відроджена” ДНК перших жителів Грузії, які жили на її території приблизно 13 тисяч років тому, допомогла вченим з’ясувати, що Європа заселялася в чотири хвилі міграції, йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature Communications.

В останні два роки уявлення вчених про те, як заселялася Європа першими сучасними людьми, радикально змінилися. “Спусковим гачком” для цих змін стало дослідження 2013 року, в рамках якого вчені з’ясували, що геном стародавніх індійців приблизно на 20% складався з типово європейських генів, відновивши геном хлопчика, який жив в околицях села Мальта в Іркутській області.

Це відкриття підштовхнуло десятки провідних палеогенетиков світу об’єднатися і вивчить всі існуючі сьогодні відроджені ДНК стародавніх кроманьйонців і їх сусідів-неандертальців і денисовців інших стародавніх людей. У серпні 2014 року вони опублікували перші результати цього аналізу, в ході якого з’ясувалося, що Європа заселялася не у два, а в три хвилі міграції.

Представники найдревнішої з них, яких учені назвали “північними євразійцями” і які несли в собі генетичні риси азіатів і індіанців, покинули Африку дуже рано і заселили північні регіони Європи приблизно 40 тисяч років тому, де вони “прозимовали” в ізоляції весь останній льодовиковий період. Згодом євразійці проникли на територію іншої частини Європи, де змішалися з місцевими мисливцями і фермерами.

Генетики знайшли нові докази каспійських коренів індоєвропейців

Андреа Маника (Andrea Manica) з Кембриджського університету (Великобританія) і великий колектив з кількох десятків генетиків знайшов ще одну популяцію давніх європейців, які внесли свій генетичний внесок в ДНК сучасних жителів Європи, вивчаючи останки, знайдені в грузинській печері Сацурблия відносно недавно.

У цій печері були поховані останки двох кроманьйонців, які жили на території Кавказу приблизно 13-10 тисяч років тому. Завдяки сухому гірського повітря й умов залягання в них збереглися уривки ДНК, чий аналіз допоміг Манике і його колегам відновити геноми їх власників.

Як показало порівняння цієї “відродженої” ДНК з геномами інших перших жителів Європи, стародавні грузини належали до ще однієї, четвертої популяції стародавніх людей, яка пережила останній льодовиковий період в ізоляції від “євразійців” і перше західно-європейських мисливців-збирачів.

“Денисівці” жили на Алтаї більше 100 тисяч років, з’ясували генетики

Жителі Сацурблии, як вважають Маника і його колеги, проникли на Південний Кавказ приблизно в той же час, коли “євразійці” та перші мисливці проникли в Європу, приблизно 40-45 тисяч років тому, рухаючись разом з ними через Малу Азію і Близький Схід. Через настання льодовиків наступні 20 тисяч років вони провели в ізоляції, але приблизно 13 тисяч років тому льоди відступили, і представники четвертої популяції почали контактувати з південними “євразійцями”.

“Продуктом” цих контактів стала так звана “Ямна культура” – представники кочових індо-європейських народів, які залишили Кавказ і степу Прикаспію приблизно 5-6 тисяч років тому і повторно заселили Європу, давши початок сучасним народам субконтиненту. Таким чином, відкриття Маника і його колег стало ще одним аргументом на користь того, що російські степу, а не турецька Анатолія, була прабатьківщиною народів Європи.