Група фізиків з Ізраїлю, Франції, Канади та Німеччини поставила досвід за схемою, яка дозволяє розглянути в динаміці квантове тунелювання — подолання частинкою потенційного бар’єру, занадто високого з точки зору класичної фізики.

В ході експерименту вчені спостерігали за іонізацією атома гелію, поміщеного в сильне лазерне поле. Останнє, як відомо, може «деформувати» потенційний бар’єр, дозволяючи електрону тунелювати і залишити атом. Через деякий час звільнені електрони повертаються до своїх рідних іонам, результатом чого стають аттосекундные (1 аттосекунда = 10-18 с) спалахи світла.

Рис. 1. Тунельна іонізація атома.

Для оцінки часу іонізації використовувалося друге, слабке лазерне поле, дія якого зменшувало ймовірність повернення вільного електрона до іону.

«Керуючи цим полем, ми могли визначити, коли електрон залишав атом, — говорить учасник дослідження Нирит дудович (marcello dudovich) (Nirit Dudovich) з Інституту ім. Вейцмана (Ізраїль). — У результаті з’ясувалося, що тунелювання відбувається менш ніж за кілька сотень аттосекунд».

В окремій серії спостережень атоми гелію були замінені молекулами діоксиду вуглецю. Порівнюючи часи іонізації з двох різних орбіталей молекули, автори виявили розбіжність, близьке до сорока аттосекундам.

Повна версія звіту дослідників опублікована в журналі Nature.