Група вчених створила живу біологічну клітину, здатну виробляти лазерне випромінювання

Група вчених із США створила живу біологічну клітину, здатну виробляти лазерне випромінювання, повідомляють учені в останньому номері наукового журналу Nature Photonics. Нова техніка дозволила створити клітину, здатну генерувати світловипромінюючий протеїн, який раніше був отриманий з світяться медуз, що мешкають в океанах.

В результаті подібних генних маніпуляцій, дослідники отримали живу клітину, яка виробляє спрямоване світлове випромінювання в зеленому світловому діапазоні. У майбутньому на базі подібних методик вчені планують поліпшити якість роботи мікроскопів, а також медичної світловий та лазерної терапії.

За словами вчених, лазерний промінь відрізняється від звичайного світла тим, що він має чітку спрямованість і вузький світловий діапазон, в якому всі світлові хвилі коливаються в синхронному режимі. Зазначимо, що дослідникам вперше вдалося створити біологічний об’єкт, здатний працювати з лазерним променем, тоді як раніше для цього використовувалися тверді кремнієві випромінювачі.

Дослідники з Массачусетського публічного госпіталю і Центру оптичної медицини Уэлман у США кажуть, що основа їх роботи лежить в природних особливостях флуоресцентних білків GFP, в активному середовищі яких відбувається світлове випромінювання. Самі по собі молекули GFP на сьогодні вивчені досить добре, проте вперше вдалося виділити з організму медуз і змусити працювати за заданою генно-біологічною програмою.

Для виробництва світловипромінюючих клітин вчені взяли клітини нирки людини і впливали на них певним хімічним чином. Потім клітини були розташовані між двома крихітними дзеркалами близько 20 мільйонних часток метра в поперечнику. Дзеркала виступали в якості резонаторів, в яких світло відбивалося.

Дослідники говорять, що в процесі випромінювання і після нього клітини залишалися живими, більш того, система генерації лазера в даному випадку є “самовосстанавливающейся” і клітини здатні синтезувати знову GFP-протеїн.