Група астрономів із США і Великобританії опрацювала результати тривалих спостережень молодих зірок і простежила за тим, як еволюціонують викидаються ними джети

Поява струменів речовини — біполярних потоків — характерно для зростаючих протозірок з газопиловими дисками. Потоки проявляють себе, коли їх газ, зібраний у вузькі джети, взаємодіє з навколишнім середовищем, утворюючи так звані об’єкти Хербига — Аро. Останні розвиваються з величезною (за космічними мірками) швидкістю, і фахівці вже давно навчилися реєструвати їх рух і невеликі зміни структури.

У новій роботі обговорюються п’ять об’єктів Хербига — Аро (X 1, X 2, X 34, HH 46 і HH 47), віддалених приблизно на 1 350 світлових років від Землі. HH 1, X 2 і X 34 знаходяться в північному небі поряд з туманністю Оріона, а HH 46 і HH 47 розташовані в південному сузір’ї Вітрил.

Область неба в сузір’ї Оріона, сфотографована 4-метровим телескопом Національної обсерваторії Кітт-Пік. Білим відзначені численні об’єкти Хербига — Аро, створені молодими світилами, а жовтим — деякі найбільш яскраві зірки. Згадані вище об’єкти Хербига — Аро HH 1, X 2, X 34 виділені зеленим. На самому знімку випромінювання сірки відповідає червоний, водню — зелений, а кисню — голубий колір. (Ілюстрація Z. Levay, T. A. Rector, H. Schweiker.)

Першу серію спостережень цих об’єктів космічний телескоп «Хаббл» виконав в 1994 році, наступна припала на кінець дев’яностих, а останні дані були зібрані в 2007-м і 2008-м У всіх випадках астрономи використовували камеру WFPC2 і два фільтри, які пропускають випромінювання водню (лінію Н-альфа, що виникає при переході електрона з третього енергетичного рівня на другий) і одноразово ионизованной сірки. Об’єднавши всю наявну інформацію, автори підготували невеликі відео, наочно демонструють розвиток біполярних потоків.

Результати 14-річної еволюції об’єктів HH 47 і HH 34:

Знімки об’єктів HH 47, HH 34 і HH 2, зроблені в 2007 і 2008 роках (ілюстрація NASA, ESA, P. Hartigan).

Зміщення згустків газу в джеті HH 34 легко помітити при порівнянні трьох фотографій, рознесених у часі. Речовина в HH 34 рухається зі швидкістю, що перевищує 700 000 км/ч. (Ілюстрація NASA, ESA, P. Hartigan.)

На фотографіях добре видно, що джети спочатку мають неоднорідну структуру з яскравими згустками, які, ймовірно, відповідають окремим епізодам аккреції на молоду зірку. По мірі просування потоку в глиб міжзоряного середовища його конфігурація ускладнюється, оскільки маси газу в ньому рухаються з різними швидкостями й взаємодіяти один з одним. Крім того, джет взаємодіє з зустрінуті щільними хмарами газу, тягнучи за собою нові обсяги речовини.

«Наші спостереження свідчать про те, що джети молодих зірок мінливі і мають дуже складну будову, — підводить підсумок керівник робіт Патрік Хартіган (Patrick Hartigan) з Університету Райса. — Тепер, коли у нас з’явилися відеозаписи їх еволюції, ми зможемо точно оцінювати якість моделей і результати лабораторних дослідів».

Ґрунтовна розповідь про новому дослідженні з коментарями р-на Хартігана:

Модель об’єкта Хербига — Аро:

Повна версія звіту опублікована у виданні Astrophysical Journal; препринт статті можна завантажити звідси.

Підготовлено за матеріалами Hubblesite.