Геологи: надра Землі містять в тисячу разів більше води, ніж Байкал

Вчені з’ясували, що надра Землі, що містять в собі величезну кількість прісної води – в тисячу разів більше, ніж в озері Байкал, однак людству доступно лише 6% від цього обсягу вологи, що робить проблеми з доступом до чистої води більш гострими, ніж прийнято вважати сьогодні.

Геологи вперше точно підрахували той обсяг води, який міститься в надрах нашої планети, і прийшли до висновку, що грунт і глибинні шари порід приховують у собі майже в тисячу разів більше вологи, ніж міститься в Байкалі, найоб’ємнішій прісноводному озері Землі, йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature Geoscience.

В останні роки жителі Землі все частіше стикаються з перебоями або з повною відсутністю доступу до питної і просто прісній воді, частина з яких пов’язана з більшою щільністю населення планети, а інші – із зміною клімату і падінням рівня опадів. З цієї причини оцінка запасів грунтових і підземних вод, з яких харчуються всі річки, озера та інші наземні водойми, стала життєво важливою задачею для вчених.

Томас Глісон (Tomas Gleeson) з університету міста Вікторія (Канада) та його колеги вперше спробували оцінити обсяги цих вод, використовуючи дані, зібрані за допомогою супутників, наземних спостережень і отримані при вивченні структури надр Землі в різних точках її поверхні на глибинах приблизно два кілометри.

Як пояснюють вчені, всю підземну воду можна розділити на три шари – так звану “сучасні” грунтові води, які повертаються на поверхню протягом декількох днів, тижнів або років, і на “молоді” і “давні” води, які проводять в глибинних шарах порід за кілька століть чи тисячоліть.

Ядро Землі виявилося тришарової “матрьошкою”, геологи з’ясували

Їх вік, обсяг і характер кругообігу, за словами Глісона, можна досить точно розкрити, заміряючи концентрацію тритію – радіоактивного ізотопу водню – та ряду інших речовин у зразках підземної води, а також пористість та інші фізичні властивості порід, в яких міститься ця вода.

Загалом вченим вдалося отримати дані щодо концентрації тритію в більш ніж 3700 точках на поверхні Землі, частина з яких вони отримали самі, а інші були зроблені іншими групами геологів і хіміків. Всі ці дані Глісон і його колеги використовували для складання тривимірної карти підземних вод.

Як показали ці виміри, верхній шар земної кори містить в собі відносно скромні обсяги води – близько 100 тисяч кубічних кілометрів вологи, що приблизно в 4,5 рази більше, ніж міститься в озері Байкал, і що приблизно дорівнює загальному обсягу прісної води на поверхні Землі. Вона розподілена вкрай нерівномірно – її майже немає в найбільш посушливих регіонах, і дуже багато у тих куточках планети, де проблем з поверхневою водою немає.

Геологи знайшли “великий потоп і засуху” в історії середньовічної Європи

На більшій глибині, від 1,5 кілометрів і до двох кілометрів, міститься на порядки більше води, чий сукупний обсяг становить приблизно 22,6 мільйонів кубічних кілометрів, що вже в тисячу разів більше, ніж вміщує в себе Байкал.

Тут вода проводить десятки і сотні тисяч років, вкрай повільно піднімаючись на поверхню або залишаючись заточеною всередині шарів осадових порід. Ці запаси вологи, як вважають дослідники, можуть бути цікаві геологів, кліматологів та іншим представникам наук про Землю, так як вони містять у собі інформацію про те, як Земля жила мільйони років тому.

Відносно невелика кількість прісної грунтової води у верхніх шарах кори говорить про те, що її запаси є ще більш вичерпними, ніж ми вважаємо сьогодні. Це, як сподіваються вчені, змусить жителів планети задуматися про більш економний підхід до використання поверхневих і ґрунтових вод.