В ЦЕРНІ виявили передбачений раніше пентакварк

Вчені з колаборації LHCb (Large Hadron Collider beauty experiment) в результаті експериментів на Великому адронному колайдері (Вак) вперше виявили пентакварк – частку, що складається з чотирьох кварків і одного антикварка. Результати своїх досліджень фізики планують опублікувати в журналі Physical Review Letters, а коротко про них повідомляється на сайті Церну.

Нові частинки були виявлені в результаті зіткнень протонів при енергіях до восьми тераелектронвольт. Маса пентакварка не перевищує 4,5 тераелектронвольт. Статистична достовірність відкриття становить дев’ять сигма. Раніше вченим були відомі тільки адрони (частинки, що складаються з кварків і беруть участь у сильній взаємодії) з двох кварків (мезони) і трьох (баріони, наприклад, протони і нейтрони).

Фізики вважають, що виявлений ними пентакварк складається з двох верхніх кварків, одного нижнього, а також зачарованих кварка і антикварка. Відповідно до теоретичної моделі, пентакварк може бути утворений як пов’язаний адрон з п’яти кварків, так і як слабо пов’язана (не в розумінні фундаментальних взаємодій) частка з баріона (двох верхніх і одного нижнього кварків) і мезона (зачарованих кварка і антикварка). Фізики у подальших своїх дослідженнях мають намір продовжити вивчення властивостей нових частинок.

Існування пентакварков було теоретично передбачене в 1997 році російськими фізиками Дмитром Дьяконовим, Максимом Поляковим і Віктором Петровим з Петербурзького інституту ядерної фізики (був переведений з ведення Російської академії наук до складу Національного дослідницького центру «Курчатовський інститут»). Раніше експериментально такі частки не виявлялися.

LHCb — найменший з чотирьох головних детекторів на Великому адронному колайдері. Він призначений для дослідження асиметрії матерії і антиматерії у взаємодіях b-кварків. Установка LHCb являє собою одноплечевой спектрометр, здатний реєструвати треки частинок в діапазоні кутів від 15 до 300 миллирадиан.

У Церні на кордоні Франції та Швейцарії розташований БАК — найбільша в світі прискорювальна установка. У 2012 році фахівці організації повідомили про відкриття частинки з властивостями бозона Хіггса. Після проведення експериментів колайдер був зупинений 14 лютого 2013 року.

Після дворічної модернізації дослідники збираються зосередитися на пошуках частинок темної матерії, слідів суперсиметрії і додаткових просторових вимірів. Зіткнення частинок на максимальній енергії (6,5 тераелектронвольта на пучок) відбулося в червні 2015 року.