Вчені розробили метод спектроскопії, завдяки якому можна розглянути початкові зображення на полотнах Рембрандта

Початкові дослідження показали, що під основним зображенням на «Портрет літньої людини у військовому костюмі» знаходиться інший портрет. Розглянути його використовуючи існуючі методи рентгенівської, нейтронної та інфрачервоної спектроскопії досі не вдавалося. Труднощі, за словами вчених, були пов’язані з тим, що працюючи над новим зображенням Рембрандт (на відміну, наприклад, від Ван Гога) використовував практично ті ж самі за хімічним складом фарби.

У новій роботі для вивчення полотна автори запропонували використовувати метод рентгенівської флуоресценції MA-XRF. Суть його полягає в тому, що під впливом жорсткого випромінювання деякі містяться в пігменті атоми поглинають і перевипромінюють фотони певної довжини хвилі. Зокрема, таким способом можна побачити розподіл на картині ртуті, що міститься в кіноварі HgS, яку Рембрандт (як показали попередні дослідження) використовував виключно для тонування шкіри.Портрет літньої людини у військовому костюмі» знаходиться інший портрет. Розглянути його використовуючи існуючі методи рентгенівської, нейтронної та інфрачервоної спектроскопії досі не вдавалося. Труднощі, за словами вчених, були пов’язані з тим, що працюючи над новим зображенням Рембрандт (на відміну, наприклад, від Ван Гога) використовував практично ті ж самі за хімічним складом фарби.

Щоб випробувати метод і не піддавати ризику передчасного оригінал, вчені створили копію роботи, точно імітує її хімічний склад. Потім були отримані «наскрізні» копії зображення використовуючи різні джерела рентгенівського випромінювання на синхротронах в США і Німеччині.

У результаті вченим вдалося довести, що розроблений метод дозволяє розглянути картину в рекордних подробицях. Автори сподіваються, що музей, який володіє в даний час картиною, дозволить провести відповідне дослідження оригіналу.

Полотно, який став об’єктом дослідження, був написаний Рембрандтом ван Рейном у 1630-1631 роках. Рембрандт відомий тим, що часто повторно використовував свої полотна. Метод, розроблений авторами, може стане в нагоді для дослідження багатьох його робіт.

Нещодавно інша картина Рембрандта стала об’єктом дослідження фізиків, які займаються проходженням світла крізь біологічні тканини. Учені спростували гіпотезу про те, що модель, позировавшая майстрові для «Беер» страждала раком грудей.

Дослідницька копія Портрета людини похилого віку»
Andrea Sartorius, © J. Paul Getty Trust

«Портрет літньої людини у військовому костюмі»

Wikipedia

Робота опублікована в журналі Journal of Analytical Atomic Spectrometry (отримане зображення потрапило на обкладинку випуску) а її короткий зміст можна прочитати на сайті синхротронного дослідного центру DESY.