Вчені розкрили

Паразити і які в них містяться білки, схожі на окремі молекули в рослинної і тваринної їжі, виявилися причиною того, чому людина і деякі тварини страждають від алергії кожної весни і змушені уникати певні види їжі.

“Наше дослідження дає відповідь на дуже важливе питання – що робить алерген алергеном? Ми показали, що помилки в роботі імунної системи, що є причиною розвитку алергії, пов’язані з тим, що викликає роздратування їжа схожа за своєю молекулярною структурою на білки черв’яків-паразитів. Виходить, що алергія є тією ціною, яку ми платимо за імунітет до паразитів”, — заявив Ніколас Фернхем (Nicholas Furnham) з Лондонської школи тропічної медицини (Великобританія).

Фернхем і його колеги прийшли до такого висновку, вивчаючи те, як наш організм і імунна система реагують на присутність різноманітних білків і інших “цеглинок”, з яких складені клітини паразитичних черв’яків і комах.

Древні люди могли курити марихуану заради захисту від паразитів

Ці досліди вчені проводили, виходячи з підозри про те, що здатність людини захищатися від паразитів якось пов’язана з його схильністю до алергії. Відносно недавно, спостерігаючи за двома сотнями жителів Уганди, автори статті з’ясували, що африканці, рідше заражавшиеся гельмінтами завдяки активній імунній системі, помітно частіше страждали від алергії.

Це наштовхнуло вчених на думку, що обидва цих феномена можуть бути взаємопов’язані. Вони перевірили цю гіпотезу, порівнюючи структуру білків черв’яків з типовими алергенами і спостерігаючи за тим, як антитіла, що викликають алергію, реагують на присутність паразита.

Так як такі експерименти проводити вкрай складно і довго, вчені прискорили цей процес за допомогою суперкомп’ютера, що дозволяє передбачати, як антитіла і “запчастини” клітин паразитів будуть взаємодіяти один з одним, і відбирати найцікавіші варіанти з мільйонів можливих комбінацій.

Паразити худоби допоможуть позбавити Африку від бідності

Як показали ці віртуальні досліди, клітини гельмінтів дійсно містять у собі білки, на які реагує “алергічна” частина імунної системи, причому деякі з них дуже схожі за своєю структурою на ті компоненти рослинної їжі, які викликають алергію.

Зокрема, вченим вдалося знайти в клітинах трематод-кров’яних сисун (Schistosoma mansoni) повноцінний аналог Bet v I – одного з найпоширеніших рослинних алергенів, який можна знайти в пилку берез, вільхи, ліщини та багатьох інших рослин.

Цей факт пояснює те, чому людина і багато інші ссавці так сильно страждають від алергії – виходить, що алергічна реакція виникає в результаті надмірної активності імунної системи, яка помилково вважає поїдають їжу клітинами паразитичних черв’яків.

Як відзначають Фернхем і його колеги, цей факт можна використовувати на користь людства – відкрита ними зв’язок між черв’яками і алергією тепер дозволяє передбачати те, чи буде той чи інший продукт небезпечний для здоров’я алергіків. Це дозволить знизити ризик настання алергії і зробить їх життя приємнішим, підсумовують автори статті.