Вчені НАСА, які працюють із зондом Dawn («Світанок»), продовжують возитися з таємницями астероїда Веста

Експерти підтверджують відкриття більш старого ударного кратера і приходять до висновку, що величезні жолоби, оперізують астероїд, стали результатом тих двох ударів.

Два картера Вести (тут і нижче зображення NASA / JPL-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA).

«Старий басейн» утворився близько 3,8 млрд років тому, тоді як той, який краще видно (його охрестили Реєю Сільвією — на честь матері Ромула і Рема), з’явився приблизно 2,5 млрд років тому. Це не більш ніж попередні оцінки, вони можуть змінитися.

«Ми виявили багато дивовижних речей на Весті, — підсумовує Керол Раймонд з Лабораторії реактивного руху НАСА, заступник головного дослідника місії. — Веста абсолютно унікальна. Результати перевершили всі наші очікування».

Вчені представили останні дані на прес-брифінгу щорічних зборів Геологічного товариства Америки, а також розповіли про деталі в ексклюзивному інтерв’ю сайту Universe Today. Головний висновок на даний момент звучить так: Веста — найменша планета земного типу в Сонячній системі.

З моменту виходу на орбіту, який відбувся в липні, фотоапарати «Світанку» зняли велику частину поверхні Вести з 250-метровим роздільною здатністю, а спектрометр для картування у видимому і інфрачервоному випромінюванні — з 700-метровим роздільною здатністю. Все це — з висоти 2 700 км.

Впадає в очі дихотомія Вести, тобто принципова різниця між її північним і південним півкулями. Північне старше і сильніше порите кратерами, тоді як південне — більш яскраве і гладке. На південному полюсі розташована гігантська гора, а на екваторі — глибокі жолоби. Колір і морфологія поверхні надзвичайно різноманітні. Південне півкуля має базальтову литологию, північне — ударну.

Все це може бути безпосередньо пов’язано з двома величезними кратерами, що знаходяться в південній півкулі. Жолоби охоплюють 240 довготи. Пані Раймонд і її колеги вважають, що це результат зіткнень. «Ключовою частиною докази став той факт, що серія западин в північній півкулі, які виглядають старше (тобто сильніше зруйновані), огинає більш давній ударний кратер, — зазначає фахівець. — З іншого боку, екваторіальні западини оточують Рею Сільвію. Кратер Рея Сільвія місцями молодше, ніж екваторіальні жолоба. Пояснити це можна обвалами та зсувами».

Розібратися в ситуації допоможуть спостереження, які ведуться вже зараз: «Світанок» знизився і 29 вересня приступив до картуванню поверхні з більш високою роздільною здатністю.

Південне півкуля Вести.

Кратер Рея Сільвія має близько 475 км в діаметрі. Він один з найбільш глибоких (20– 25 км) в Сонячній системі. У його центрі знаходиться величезний пік заввишки близько 22 км і 180 км у поперечнику. Він зіставимо з найбільшою горою Сонячної системи — марсіанським Олімпом. Рея Сільвія частково перекриває більш старий кратер, який поки позначають як «Старий басейн». Його діаметр становить приблизно 375 км.

Ці кратери особливо цікаві у зв’язку з тим, що Веста вважається джерелом великої кількості метеоритів типу HED (Howardite, Eucrite, Diogenite — говардит, эвкрит, диогенит). Існування на Весті кратера, що відноситься до епохи пізнього важкого бомбардування, очікувалося.

Спектрометр «Світанку» виявив на поверхні астероїда піроксенові пачки (типовий базальтовий матеріал). Ознак олівіну на поверхні не знайдено. Температура поверхні становить 220-270 К.

Підготовлено за матеріалами Universe Today.