Вчені НАСА розповіли про десяти найбільш несподіваних відкриттів на Плутоні

Керівник наукової команди зонда New Horizons поділився на сторінках журналу Sky & Telescope “десяткою” відкриттів на Плутоні, які здивували його найбільше.

Алан Стерн, лідер наукової команди New Horizons, розповів на сторінках астрономічного журналу Sky & Telescope про десяти найбільш несподіваних відкриттів, які зонд зробив під час прольоту через систему Плутона в червні цього року.

Опубліковано зображення маленького супутника Плутона

Першою несподіванкою, за словами астронома, стало те, що створеному його командою зонду не вдалося знайти в околицях Плутона інших супутників, крім тих п’яти, які були відкриті “Хабблом” до прибуття в систему космічного “царя підземного світу” – Харона, Никты, Гідри, Стіксу і Цербера.

Інша “космічна” особливість Плутона, яка здивувала і навіть потішила Стерна – те, що він виявився більшим за розмірами, ніж Еріда, інший претендент на звання найбільшого об’єкта всередині поясу Койпера. Еріда довгий час вважалася лідером у цьому “забігу”, проте виміри з New Horizon показали, що діаметр Плутона насправді на 34 кілометри більше, ніж у “богині розбрату”.

Місія New Horizons: дев’ятирічний шлях до Плутона. Фотострічка
Водні гори, вуглеводневі піски і сині небеса

Як згадує астроном, перші ж знімки, передані New Horizons після прольоту, змусили щелепи наукової команди “впасти на підлогу” – настільки незвичайною і різноманітною виявилася поверхню Плутона і Харона.

За словами Стерна, його команда не очікувала побачити на настільки невеликий, холодної, і, як здавалося раніше, “мертвої” планеті, як Плутон, повноцінні гори висотою в три-чотири кілометри, складені не з гірських порід, а з водяного льоду.

Оточували ці піщані гори “дюни” з вуглеводнів, теж здивували вчених і розповіли їм про те, що атмосфера Плутона колись була більш густий і що по його поверхні гуляли вітру, переносили ці піски з місця на місце.

Апарати NASA виявили блакитне небо на Плутоні і сліди озер на Марсі

Коли зонд пролетів повз карликової планети і почав знімати її темну сторону, команду New Horizons чекало “п’яте диво” Плутону – сині небеса і оточувала силует планети яскрава серпанок, породжена тонким шаром вуглеводнів в атмосфері Плутона.

Потім, коли вчені отримали перші наукові дані, вони усвідомили, що Плутон є не “Тритоном на стероїдах”, у виразі Стерна, з відносно простою геологічною складом і пристроєм, а “другим Марсом (на стероїдах)”. За словами Стерна, ні він, ні його колеги не очікували, що поверхня Плутона буде настільки різноманітною, пофарбованої в настільки різні кольори і незвичайну за своєю формою.

Унікальні знімки Плутона і Харона

Гейзери, крижані річки, розбите серце Плутона і Харона замки
Нові зображення Плутона приголомшують земним арктичним видом

Сьомим дивом Плутона”, хоча і з невеликим знаком мінус, стало те, що New Horizons не вдалося зафіксувати слідів гейзерів та інших форм поточної геологічної активності, яку очікував і яку сподівався побачити Стерн. Але з іншого боку, в цьому відношенні вчених дійсно здивувала рівнина Супутника – гладка низовина шириною в тисячу кілометрів, на якій немає слідів кратерів і яка сформувалася дуже недавно, близько 100 тисяч років тому.

Ця рівнина є лівої половинкою восьмий несподіванки – гігантської структури, що отримала неформальне звання “серця Плутона” і неформальне ім’я – регіон Томбо. Несподіванкою, за словами Стерна, було не її відкриття, а те, наскільки це космічне серце згуртувало і привернуло увагу людей, які зазвичай не цікавляться планетологией.

Настільки ж несподіваним і цікавим було відкриття того, що Харон влаштований набагато складніше, ніж все місяця Нептуна і Урана, і що на його поверхні є гігантські тріщини глибиною в кілька кілометрів і довжиною в сотні кілометрів, гігантські кам’яні “замки” з ровами та інші химерні форми рельєфу.

Лакуни водяного льоду на Плутоні

І нарешті, останньою річчю, яка сильно здивувала команду New Horizons — річки з азотного льоду, повзли з глибин рівнини Супутника і затапливающие кратери, що оточують її межі. Знаменита фотографія Стерна з “впала щелепою”, як зізнається вчений, була зроблена якраз в той момент, коли він побачив ці льодові річки.

За словами вченого, ця “десятка” найближчим часом буде розширена та доповнена, так як зонд ще не завершив передачу даних, на що піде ще як мінімум десять місяців. Як сподівається Стерн, нові фотографії і дані дадуть нам ще більше причин дивуватися багатству і різноманітності вигляду Плутона і його супутників.

Приголомшливі знімки Плутона. Фотострічка