Вчені з Університету Нового Південного Уельсу запропонували схему атомних годин, які перевершують за точністю сучасні аналоги на кілька порядків

Подібна схема теорії дає похибку порядку однієї десятої секунди за 14 мільярдів років. Для порівняння, час існування Всесвіту – 13,6 мільярда років. В якості основного об’єкта для вимірювання часу вчені пропонують використовувати позитивний іон торію-229. Вчені встановили, що магнітно-дипольний перехід в ядрі (тобто періодична зміна магнітного стану, пов’язане з магнітним моментом) в такому іоні можна використовувати для відліку часу.

“В атомних годинниках в якості маятника використовується електрон, який літає навколо атомного ядра. Але нам вдалося показати, що з допомогою лазерів ми можемо орієнтувати електрони навколо ядра так, що маятником буде служити нейтрон у ядрі”, – наводить університет слова одного з авторів дослідження Віктора Фламбаума.

Фізик також додав, що саме завдяки подібній схемі вченим вдається досягти високої точності годинника. Зокрема, це пов’язано з тим, що нейтрони менш схильні до зовнішніх впливів, ніж електрони. Дослідники передбачають, що створені за їх схемою годинник зможуть забезпечити точність відліку часу до 19 знака після коми.

Самі вчені говорять, що їх годинник дозволять фізикам проводити експерименти з неймовірною точністю. Примітно, що в серпні 2011 року NASA оголосило три проекти, які в рамках програми Technology Demonstration Missions отримають 175 мільйонів доларів на розробку. Одним з проектів стали бортові атомні годинники для космічних потреб. В них в якості маятника планувалося використовувати іони ртуті.

Стаття вчених з’явиться в журналі Physical Review Letters, її короткий виклад наводиться на сайті університету, а препринт статті доступний на сайті arXiv.org.