Вчені з Австралії встановили, що в деяких випадках вода може плавати над маслом

Зміна загальноприйнятої точки зору обіцяє порятунок вод і тварин річок, морів і океанів від розливів нафти.

Нагадаємо, що зазвичай масло піднімається до поверхні води, тому що його щільність (в середньому близько 0,93 грама на кубічний сантиметр) менше, ніж у води (1 г/см3).

Хімік Ти Фан (Chi Phan) і його колеги з технологічного університету Кертина вирішили перевірити «народну мудрість» за допомогою комп’ютерних моделей і лабораторних експериментів.

З’ясувалося, що в деяких випадках вода може спокійнісінько спочивати на поверхні масляної плівки. Все залежить від об’єму водної краплі, поверхневого натягу та густини (типу) масла, пишуть учені в статті в журналі Langmuir.

Вчені обдурили природу, капаючи на поверхню олії невеликі краплі води. Виявилося, що звичайне рослинне масло володіє поверхневим натягом, що дозволяє краплях не «провалюватися» під шар масла. У той же час чисте мінеральне (нафтову) олія не витримують ваги краплі. Правда, рослинна олія не в змозі утримати на поверхні краплю об’ємом більше 0,16 см3.

Рис. 1. У деяких випадках вода може залишатися на поверхні масла (фото ACS).

Автори дослідження відзначають, що їхні висновки можуть стати в нагоді екологам, що ліквідовують наслідки розливів нафти. Часто в таких випадках на боротьбу з плямами мінеральних масел відправляють спеціальні мікроорганізми, які знищують нафту.

Цих істот було б легше перемішати з небезпечними для навколишнього середовища продуктами, якщо помістити їх у краплі відповідного об’єму.

У відеоролику нижче вчені капнули краплю води в масло канола, а потім поступово збільшили її обсяг. Видно, що крапля тримається на масляній плівці, лише поки її розміри не надто великі. Потім гравітація бере верх над поверхневим натягом, і крапля опускається вниз.