Вчені з’ясували, що люди легко піддаються

Вчені зі США з’ясували, що мозок шимпанзе і людини відрізняються один від одного по тій причині, що наші гени не так жорстко контролюють розвиток нервової системи, як у мавп, і що її зростанням диригують умови зовнішнього середовища.

Головною відмінністю мозку людини від шимпанзе виявилося те, що наша нервова система володіє більш високою пластичністю і вона легше піддається зовнішньому впливу, що дозволяє нам пристосовуватися до нових умов і вчитися новим речам, йдеться в статті, опублікованій в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

“Ми з’ясували, що структура мозку шимпанзе набагато жорсткіше визначається генами, ніж розвиток людського мозку, що говорить про те, що наша нервова система багато в чому формується під дією зовнішнього середовища, незалежно від генетичних факторів”, — заявила Аїда Гомез-Роблес (Aida Gomez-Robles) з університету Джорджа Вашингтона (США).

Гомез-Роблес і її колеги прийшли до такого висновку, вивчаючи структуру мозку у понад 200 людей і аналогічного числа мавп, які були або близнюками-двійнятами (у випадку з людьми), або ж припадали близькими родичами один одному (у випадку з шимпанзе).

Учених цікавило, наскільки сильно дрібні відмінності в пристрої генів будуть впливати на те, яким великим буде мозок і як він влаштований. Для цього вчені отримали томограми мозку у всіх учасників експерименту, і зіставили їх з тим, якими мутаціями вони володіли. Мутація в “гені шизофренії” допомогла зробити з мавпи людину

Виявилося, що гени дійсно сильно впливали на те, яким великим був мозок, що спостерігалося як серед людей, так і приматів, причому для мавп ця залежність була дещо слабшою. Аналогічним чином, гени визначали те, як працював і як був влаштований мозок у шимпанзе, чого, однак, не спостерігалося серед однояйцевих і двуяйцевых близнюків.

Як вважають вчені, це незвичайна розбіжність можна пояснити тим, що на розвиток нашого мозку, формування кори, мозочка та інших відділів нервової системи у найбільшою мірою впливають не гени, а те, в якому середовищі ми живемо в час дитинства і з якими проблемами ми стикаємось в той час.

Подібна мінливість мозку – пластичність, як називають цей феномен нейрофізіологи, ймовірно, дозволяла нашим предкам гнучко пристосовуватися до перебування у нових куточках планети і швидко займати незнайомі до цього екологічні ніші вже в наступному поколінні, а також освоювати культуру, писменность і набувати нові знання протягом усього життя.

Вчені з’ясували, чому обличчя людини не схоже на морду шимпанзе

За словами Гомез-Роблес, це незвичайне властивість нашого мозку може бути пов’язано і частково пояснюватися тим, що людські діти народжуються недорозвиненими – їх мозок продовжує рости і змінюватися і після виходу з утроби матері. На даний момент, визнає генетик, ще не зрозуміло, що з’явилося першим – повільний розвиток або можливість гнучкої “настроювання” мозку.

На користь і тієї й іншої гіпотези свідчить те, що дитинчата одних з перших протолюдей, Homo erectus, що володіли умінням виготовляти знаряддя праці, варити їжу і пересуватися на двох ногах, теж народжувалися недорозвиненими. Те ж саме було характерним і для неандертальців. Тому можна говорити про те, що висока пластичність і ослаблений генетичний контроль над розвитком мозку міг зробити мавпу людиною і подарувати нам культуру і цивілізацію, підсумовують автори статті.