Вчені з’ясували, чому кішки більш вибагливі в їжі, ніж собаки

Вчені знайшли можливе пояснення привередливости кішок – виявляється, що вони не повністю втратили здатність розрізняти гіркі смаки, які вони відчувають гостріше, ніж собаки або людина.

Відносна всеїдність собак і вередливість кішок обумовлені тим, що “мурки” дуже добре вміють відчувати смак гіркої їжі, що може пояснювати деякі дивності в поведінці кішок і їх схильність іноді є овочі і траву, йдеться в статті, опублікованій в журналі PLoS One.

Вважається, що більшість ссавців вміють розрізняти п’ять основних смаків — кислий, солодкий, гіркий, солоний і “розумом”, смак білків та глутамату натрію. Любителі домашніх тварин давно помітили, що кішки не реагують на солодкий смак їжі або пиття, тоді як собаки вміють відчувати цукор в кормі і часто страждають від зловживання солодощами.

Відносно недавно біологи з’ясували, вивчивши геноми 12 видів хижих тварин, що велика частина з них втратила здатність розрізняти смак солодкого і гіркого через “поломки” генів, що відповідають за їх розпізнавання.

Ця втрата цілком з’ясовна з еволюційної точки зору – хижаки, що харчуються виключно м’ясом, вкрай рідко стикаються з солодкими і гіркими продуктами, які носять в основному рослинне походження, і тому ці гени поступово виходять з ладу в результаті накопичення мутацій у них.

Вчені: еволюція позбавила пінгвінів смаку солодкого, гіркого і “м’ясного”

Пэйхуа Цзян (Peihua Jiang) з Центру Монелла у Філадельфії (США) і його колеги з’ясували, що кішки не тільки не втратили цього почуття, але і володіють загостреним сприйняттям гірких речовин, вивчаючи структуру і роботу генів з сімейства Tas2r, що відповідають за складання рецепторів смаку горького.

За словами Цзяна і його колег, ДНК кішок містить у собі одразу 12 генів рецепторів гіркого смаку, сім з яких, як показали експерименти по їх “пересадки” в людські клітини, залишаються працездатними. Цей факт здивував учених, і вони перевірили, характерно подібна збереження генів для інших “кращих друзів людини” — домашніх собак.

Як виявилося, вони теж мають рецепторами гіркого смаку, що в даному випадку цілком зрозуміло – собаки, на відміну від кішок, є всеїдними істотами, які століттями харчувалися будь-якої людської, в тому числі і рослинною, їжею. Крім собак і кішок, ними володіють тхори, білі ведмеді і ряд ластоногих тварин, причому у всіх них чутливість до гірким смакам набагато вище, ніж у собак.

Вчені знайшли смакові рецептори в легенях

Поширеність рецепторів горького серед деяких хижаків змусила біологів задуматися, навіщо вони їм потрібні. Відповідь на це питання може лежати, як пояснюють Цзян і його колеги, в надвисокої чутливості цих рецепторів у кішок та інших тварин – можливо, що вони допомагають хижакам уникати отруєння при поїданні отруйних жаб і інших тварин, чия шкіра містить токсини.

З іншого боку, рецептори горького могли зберегтися в ДНК хижаків зовсім з іншої причини – у 2008 році вчені виявили молекули Tas2r на поверхні клітин в легенях людини і ряду інших тварин. Як сьогодні біологи припускають, що ці рецептори відіграють важливу роль у захисті організму від хвороб. Цілком можливо, що вони збереглися в геномі “мурок” саме з цієї причини.

Якою б не була причина їх існування, наявність надчутливих рецепторів горького може пояснювати, чому коти часто відмовляються їсти пропоновану їм їжу і дуже вибірково підходять до наповнення свого раціону. Відносно слабкий гіркий смак, який ми майже не відчуваємо, може бути вкрай неприємний для них, роблять висновок вчені.