Вчені знайшли несподівано

Астрофізики відкрили в сузір’ї Волопаса вкрай незвичайну зірку, на поверхні якої практично безперервно виникають найпотужніші спалахи і викиди плазми, які зробили б її планети непридатні для життя.

Астрономи відкрили в 35 світлових роках від Землі надзвичайно неспокійний червоний карлик, на поверхні якого практично безперервно відбуваються найпотужніші спалахи і викиди гарячої плазми, йдеться в статті, опублікованій в Astrophysical Journal.

“Якщо б ми жили в околицях цієї зірки, то у нас ніколи не було б супутникового зв’язку і телебачення. Більше того, такі “шторму” на поверхні світила є вкрай несприятливими для зародження життя в принципі”, — заявив Пітер Вільямс (Peter Williams) з Гарвард-Смітсонівського астрофізичного центру в Кембриджі (США).

Вільямс і його колеги зробили це відкриття, спостерігаючи за одним із найменших і тьмяних червоних карликів в найближчих околицях Сонця, зіркою TVLM 513-46546 в сузір’ї Волопаса, віддаленої від нас усього на 35 світлових років. Його маса – всього 10% від маси Сонця – настільки мала, що він знаходиться на кордоні між зірками і коричневими карликами – “невдалими” зірками, в надрах яких так і не почалися термоядерні реакції.

Цей червоний карлик вже привертав увагу астрономів з двох причин – він обертається з величезною швидкістю, здійснюючи один оборот навколо своєї осі всього за дві години, а також тим, що його оточує могутнє магнітне поле силою в 3 килогаусса. Подібний показник в сотні разів вище, ніж аналогічна характеристика для Сонця, і в 5-10 тисяч разів більше, ніж сила магнітного поля Землі.

Вивчаючи TVLM 513-46546 за допомогою найпотужнішого радіотелескопу ALMA, автори статті помітили щось незвичне – даний червоний карлик випромінював досить багато енергії в тих діапазонах мікрохвиль, які зазвичай асоціюються з спалахової активності на Сонці.

Вчені: більшість двійників Землі будуть млявими через радіацію

Сила і тривалість цих спалахів, за розрахунками авторів статті, були помітно вищими, ніж ті, які можна побачити на поверхні Сонця. Той епізод активності, який був зафіксований ALMA, був приблизно в 10 тисяч разів могутніше, ніж типові спалахи на Сонці, незважаючи на десятикратну різницю у масі між TVLM 513-46546 і нашим світилом.

Спалахи, що породжують синхротронне випромінювання, що відбуваються на Сонці відносно рідко, тоді як на TVLM 513-46546 вченим вдалося зафіксувати, використовуючи архівні дані, відразу кілька таких феноменів. Це означає, що на поверхні цього червоного карлика майже завжди вирують потужні електромагнітні та плазмові бурі.

Настільки “буйний” характер одного з самих невеликих червоних карликів в черговий раз говорить про те, що планети в околицях таких зірок, навіть якщо вони знаходяться в межах “зони життя”, не завжди можуть бути придатними для проживання.

Як сподіваються Вільямс і його колеги, подальші спостереження за TVLM 513-46546 і пошук її аналогів в інших куточках космосу, якщо вони звичайно існують, допоможуть зрозуміти, чому такі світила ведуть себе вкрай неспокійно, і оцінити те, наскільки їх існування знижує наші шанси на виявлення другої Землі.