Вчені знайшли найдавніші зірки Всесвіту в центрі Чумацького Шляху

Британські та австралійські астрофізики відкрили в центрі Чумацького Шляху відразу сім зірок, які народилися на зорі життя Всесвіту і які претендують на звання її найдавніших мешканців.

Астрономи виявили в околицях центру Галактики одні з найдавніших зірок Всесвіту, які сформувалися лише через 300 мільйонів років після Великого вибуху, йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature.

“У центрі галактик існує так багато зірок, що відкриття цих рідкісних світил подібно пошуків голки в стозі сіна. Завдання, щоправда, спрощується, якщо спалити ферму, знищивши непотрібні дані, і зібрати голки-зірки за допомогою магніту. Виявлення настільки древніх світил дозволить нам зрозуміти, наскільки рання Всесвіт була іншою в хімічному плані”, — розповідає Ендрю Кейсі (Andrew Casey) з Кембриджського університету (Великобританія).

Кейсі і його колеги виявили кілька десятків вкрай древніх зірок в околицях центру Чумацького Шляху, спостерігаючи за 14 тисячами зірок за допомогою австралійського телескопа AAT, здатного одночасно стежити за чотирма сотнями світил і вивчати їх спектр.

Перші зірки, Галактики і Всесвіту, як пояснює Кейсі, помітно відрізнялися за своїм виглядом, улаштування та історії життя та смерті від своїх сучасних “кузин”, так як їх надра майже не містили в собі астрономічних “металів” – елементів важче водню і гелію. Астрономи називають такі світила “зірками III популяції”.

Сьогодні астрономи вважають, що вони були в сотні разів важче Сонця, в декілька мільйонів разів яскравіше його і вмирали в ході вибухів екзотичних парно-нестабільних наднових, в ході яких світила перетворювалися в гігантські термоядерні бомби, після вибуху яких від зірки не залишалося навіть чорної діри.

Вчені: найбідніша галактика допомогла розкрити таємниці народження Всесвіту

Вчені досить довгий час вважали, що останні подібні зірки, що народилися з первинної матерії Всесвіту, можуть ховатися в центрах Чумацького Шляху і інших галактик, де світила в середньому на 7 мільярдів років старше, ніж Сонце та інші зірки з околиць. Протягом десятиліть астрономи намагалися знайти їх, проте всі пошуки закінчилися безрезультатно, у тому числі й тому, що в центрі Чумацького шляху живуть мільярди світил, на вивчення кожного з яких підуть сотні і тисячі років.

Кейсі і його колеги знайшли спосіб “спалити” цей стіг зоряного сіна і спростити пошуки найдавніших зірок – вони з’ясували, що світила III популяції повинні мати трохи більше блакитним відтінком, ніж світила аналогічних розмірів і віку з I і II популяції.

Керуючись цією ідеєю, вчені знайшли в центрі Галактики близько 14 тисяч зірок, що володіли подібним відтінком, і вивчили їх за допомогою AAT. Аналіз їх спектрів дозволив наукової команді Кейсі виділити два десятки світил, чиї надра майже не містили в собі астрономічних металів.

Близька до Землі зірка виявилася найдавнішою в Галактиці

Відкривши кілька кандидатів на роль найдавніших зірок Всесвіту, вчені вивчили ці світила за допомогою більш потужного і чутливого телескопа “Магеллан”, встановленого в обсерваторії Лас-Кампанас в Чилі. Виявилося, що відразу сім з них можуть претендувати на це звання.

Як показали розрахунки авторів статті, надра даних світил містять в собі в 10 тисяч разів менше заліза, ніж Сонце або будь-яка інша відносно молода зірка. Це означає, що дані світила народилися приблизно через 300 тисяч років після Великого Вибуху, буквально через мить після того, як зірки в принципі могли почати формуватися.

Вивчення цих зірок і відкриття нових подібних світил допоможе, як сподівається Кейсі, зрозуміти, як виглядала Галактика в перші дні свого життя і як вона зростала й еволюціонувала.