Вчені відкрили на Сонці гігантські плазмові клітинки зі світлою серцевиною і темними краями

Ці елементи зовні нагадують конвекційні гранули, спостережувані на поверхні світила, але нові утворення живуть набагато вище – в короні. Астрофізики з дослідницької лабораторії ВМС США (NRL) виявили непомічений раніше структурний елемент Сонця на знімках з космічної обсерваторії SDO, а пізніше детальніше досліджували загадкові плями за допомогою цього апарату, а також пари супутників STEREO.

Нові деталі денної зірки назвали корональними осередками. Зйомка з декількох точок зору дозволила виявити їх форму. Автори відкриття порівняли комірки з полум’ям свічки на торті. При вигляді збоку (під гострим кутом до поверхні Сонця) – це витягнутий стовп плазми, а при погляді точно зверху – «клітка».

Розташування супутника SDO і пари апаратів STEREO по відношенню до Сонця і Землі в 2011 році, коли проводилися спостереження (фото NASA/STEREO/SDO/NRL).

Дослідники відзначають, що корональні осередки виникають в районах, розташованих між корональними дірами (ділянками із зниженими щільністю і температурою плазми) і ниткоподібними каналами, які відзначають в короні кордону між регіонами з магнітними полями протилежної спрямованості (вгору і вниз).

Корональні клітинки на знімках зі STEREO-B (ліворуч) і SDO (праворуч). Діаметр окремих осередків досягає 29 тисяч кілометрів. Вгорі – портрети утворень при погляді зверху, внизу – при зйомці під кутом (причому – з двох різних сторін). Стрілками позначені ідентичні точки на правому і лівому кадрах (фото NASA/STEREO/SDO/NRL).

Розуміння розвитку цих осередків може дати ключ до відстеження змін магнітних полів на межах корональних дір, а такі процеси безпосередньо впливають на викид речовини, тобто сонячний вітер.

Вчені поспостерігали за еволюцією корональних осередків, поєднуючи дані з різних приладів і накладаючи видимі зображення на карти магнітних полів. З’ясувалося, що всередині осередків магнітні поля – закриті (їх силові лінії піднімаються вверх, огинають ниткоподібні канали і йдуть назад в Сонце), у той час як корональным дірок супроводжують розірвані лінії (простягаються далеко в космос).

Автори роботи підозрюють глибоку родинний зв’язок між корональними осередками і дірками і навіть те, що одні можуть трансформуватися в інші при певних змінах в поведінці оточуючих їх магнітних полів. (Усі подробиці – у новій статті в Astrophysical Journal.)